SNCF zyskuje trzeci rok z rzędu z 1,3 mld zysku netto

SNCF zyskuje trzeci rok z rzędu z 1,3 mld zysku netto

04 marca 2024
PODZIEL SIĘ

Trzeci rok z rzędu grupa kolejowa o obrotach 41,8 mld euro kończy rok finansowy zyskiem. Wynik netto za 2023 r. wynosi 1,3 mld euro. "Wspaniała wiadomość",  prezes Jean-Pierre Farandou, ale bardzo daleka od rekordu 2,4 mld euro osiągniętego w 2022 roku. "Tymi zyskami pokazujemy, że jesteśmy poważną, solidną i odporną grupą. Reinwestujemy prawie wszystko w kolej, aby kupować TGV, budować lub modyfikować warsztaty, wspierać wysiłki na rzecz regeneracji i modernizacji sieci. Te dobre wyniki są korzystne dla Francuzów i całego terytorium", podkreśla Jean-Pierre Farandou.

 

Fot. SNCF

 

Ta znacząca różnica, wynosząca 1,1 mld euro, wynika przede wszystkim ze spadku wyników Geodis. Po dwóch latach osiągania lepszych wyników, dzięki ożywieniu globalnej działalności po kryzysie zdrowotnym, firma logistyczna "powraca do pewnej normalności". W 2022 r. grupa sprzedała również aktywa (spółki zależne, nieruchomości itp.) o wartości 800 mln euro, podczas gdy w ubiegłym roku jej sprzedaż była ośmiokrotnie niższa. "Jeśli usuniemy tę różnicę 700 milionów euro, nasze wyniki operacyjne są porównywalne" - zauważa Laurent Trevisani, dyrektor ds. strategii i finansów.

350 milionów strat w wyniku strajków

Byłoby to równoznaczne bez strat w wysokości 350 mln euro spowodowanych kolejnymi strajkami w trakcie reformy emerytalnej. Jednakże spółka SNCF Voyageurs – zauważa Laurent Trevisani – odnotowała wzrost obrotów o 10,4% w ciągu roku, według ustalonej przez kierownictwo formuły.

Liczba pasażerów TGV wzrosła o 6% we Francji i Europie.

Działalność Transilien wzrosła o 6%, 7% w przypadku regionalnych TER i 5% w przypadku Intercités. SNCF Voyageurs korzysta również ze średnio 5% wzrostu cen biletów. W 2024 r. spółka kolejowa planuje kolejną podwyżkę cen, poniżej inflacji prognozowanej na poziomie 2,6%. Wyniki te zaostrzają apetyt niektórych organizacji związkowych, które są zdecydowane wznowić dyskusje na temat wynagrodzeń, przy czym pod koniec ubiegłego roku obowiązkowe coroczne negocjacje (NAO) uznano za „niewystarczające”. „Te 1,3 miliarda to owoc pracy wszystkich pracowników kolei.

Dyrektor generalny SNCF nie ma wyboru: musi bardzo szybko rozpocząć nowe negocjacje w sprawie wynagrodzenia” – ostrzega Julien Troccaz, sekretarz generalny SUD Rail. „Trudno będzie szukać więcej, biorąc pod uwagę, że wyniki, które wszyscy spodziewaliśmy się na poziomie około 2 miliardów euro, są niższe niż oczekiwano” – Ze swojej strony, pod naciskiem strajku kontrolerów podczas ostatnich wakacji, kierownictwo zgodziło się już w połowie lutego na przyznanie premii za podział wartości w wysokości 400 euro, oprócz tej samej kwoty przyznanej w oczekiwaniu na te dobre wyniki. „Kodeks płac wzrósł o 1,5 miliarda euro w ciągu trzech lat. Żadna inna firma we Francji nie zrobiła tak wiele, aby chronić siłę nabywczą swoich pracowników. Nie będą w stanie przyznać znacznie więcej, ryzykując zakwestionowaniem równowagi finansowej i wyników finansowych. SNCF będzie musiała w dłuższej perspektywie utrzymać pozytywne wyniki. Grupa w znacznym stopniu przyczyni się do ogłoszonego rok temu przez rząd planu na rzecz kolei o wartości 100 miliardów euro.

Wzrósł o 1,5 miliarda euro w ciągu trzech lat.

Żadna inna firma we Francji nie zrobiła tak wiele, aby chronić siłę nabywczą swoich pracowników,.  Nie będą w stanie przyznać znacznie więcej, ryzykując zakwestionowaniem równowagi finansowej i wyników finansowych. SNCF będzie musiała w dłuższej perspektywie utrzymać pozytywne wyniki, a nawet je rozwijać, podczas gdy, jak to się wewnętrznie określa, nadciąga „góra inwestycji”. Grupa w znacznym stopniu przyczyni się do ogłoszonego rok temu przez rząd planu na rzecz kolei o wartości 100 miliardów euro.

Już przynosząca zyski spółka SNCF Voyageurs zamierza stać się bankomatem grupy. Po pierwsze poprzez „optymalizację” swojej działalności i zmniejszenie wagi linii przynoszących straty, a także praktykowanie „dynamicznej” polityki cenowej. Do tego dochodzi rozwój oferty dzięki pojawieniu się TGV M. Podbój ruchu w krajach europejskich, w tym przypadku w Hiszpanii, a wkrótce we Włoszech, za pomocą Ouigo, stanowi także kolejną drogę wzrostu. Całość powinna pozwolić na osiągnięcie od 2027 roku stopy rentowności większej niż 20%, podczas gdy dziś wynosi ona zaledwie 15%. Najwyraźniej Francuzi jeszcze nie przestali uważać tego pociągu za drogi.