České dráhy przejmują trzy kolejne Vectrony, zastępią lokomotywy 151 i 380.

České dráhy przejmują trzy kolejne Vectrony, zastępią lokomotywy 151 i 380.

08 marca 2024 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Seria 380 zostanie przeniesiona na inne linie bez wyłącznej obsługi ETCS w rozkładzie jazdy na 2025 rok. Będzie to głównie linia Praga - Linz.

 

Fot. České dráhy

 

Flota lokomotyw Siemens Vectron w służbie ČD powiększyła się o trzy kolejne maszyny. Technicy Kolei Czeskich przejmują je dziś i jutro od firmy leasingowej RSL, która do końca roku dostarczy czeskiemu przewoźnikowi 15 kolejnych Vectronów. W ten sposób zakończy się umowa ramowa z RSL na leasing 50 takich lokomotyw.

"Będziemy stopniowo zastępować nimi 46-letnie maszyny serii 151 na połączeniach z Pragi do Bohumina i Żyliny, a najpóźniej od grudniowej zmiany rozkładu jazdy zastąpią one również lokomotywy 380 na połączeniach do Budapesztu" - powiedział Jiří Ješeta, członek zarządu ds. przewozów pasażerskich, przejmując miesiąc temu pierwsze cztery maszyny w tym roku.

Lokomotywy serii 151 mają zostać całkowicie wycofane z eksploatacji. Obecnie ČD posiada ich 12. Seria 380 zostanie przeniesiona na inne linie bez wyłącznej obsługi ETCS w rozkładzie jazdy na 2025 rok. Będzie to głównie linia Praga - Czeskie Budziejowice - Linec.

Całkowita liczba lokomotyw Siemens Vectron we flocie ČD powinna wynieść 61 na koniec tego roku, z czego 60 zostanie wydzierżawionych (50 od RSL i 10 od ELL). Koleje Czeskie posiadają jak dotąd tylko jednego Vectrona, ale ma się to zmienić wraz z nadejściem 2026 roku. W tym roku (a dokładniej w grudniu 2025 r.) rozpocznie się realizacja zamówienia na 50 maszyn o prędkości do 230 km/h, które ČD kupuje bezpośrednio od producenta Siemens Mobility.

Maszyny te są szczególnie odpowiednie dla jednostek ComfortJet. Zostaną one dopuszczone do eksploatacji w Czechach, Niemczech, Polsce, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii, a dodatkowe 20 lokomotyw trafi do Danii. Lokomotywy obecnie przejmowane od RSL mają maksymalną prędkość 200 km/h.

Koleje Czeskie eksploatują lokomotywy Vectron na przykład na liniach Berliner, Metropolitan, Ostravan, Západní expres, Krušnohor lub Slovácký expres.