ATR 220 FNM rozpoczynają podróż do Polski

ATR 220 FNM rozpoczynają podróż do Polski

12 marca 2024 | Źródło: Public Transport Service / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pojazdy ATR220-024 i ATR220-025 czyli trójczłonowe DMU produkcji PESA zakupione przez Konsorcjum Public Transport Service Sp z o o i Modertrans w najbliższy czwartek wrócą po 15 latach do Polski. Pojazdy zostały pierwotnie zakupione przez Ferrovienord w 2009 roku do obsługi malowniczej linii Brescia – Iseo – Edolo w północnych Włoszech.

Fot. Public Transport Service

 

Po wygranej w przetargu w czerwcu ubiegłego roku Konsorcjum na początku września 2023 podpisało z Ferrovienord umowę zakupu obydwu pojazdów. Od tego momentu rozpoczęły się procedury związane z realizacją wszystkich postanowień kontraktowych takich jak odbiory, przekazanie pełnej dokumentacji i certyfikatów. Finalnie pojazdy zostały odebrane przez Konsorcjum z końcem stycznia 2024 i rozpoczęła się procedura organizacji ich transportu do Polski.

Pojazdy do wczoraj były zaparkowane w miejscowości Bondeno u innego operatora pojazdów ATR220 tj. Ferrovie Emilia Romagna. Wczoraj wieczorem rozpoczął się ich transport na liniach FER do miejscowości Ferrara gdzie pojazdy już po liniach krajowych RFI kontynuowały przejazd w kierunku granicy włosko-austriackiej. Aktualnie ATRy oczekują na wjazd do Austrii. W Polsce powinny - w zależności od dyspozycji przewoźników - pojawić się w nocy z środy na czwartek.

 

Pojazdy czekają na wjazd do Austrii. Fot. Public Transport Service 

 

Historia jest dobrze znana.

Oba pojazdy to diesle z przekładnią hydrauliczną, wyprodukowane w bydgoskiej fabryce PESA i są identyczne z dostarczanymi przez tego samego producenta dla Ferrovie del Sud Est (Kolei Południowo-Wschodnich - największe prywatne przedsiębiorstwo kolejowe w Apulii we Włoszech) i T-PER (Transport Pasażerski Emilia-Romagna - spółka publiczna nadzorująca transport publiczny w metropolii Bolonii, w prowincji Ferrara oraz w niektórych prowincjach Modena i Rawenna we Włoszech)..

Jednostka nr 025, wyłączona z ruchu w dniu 23 marca 2015 r. w celu instalacji STB, przejechała około 510 000 km. Natomiast pojazd nr 024, wyłączony z eksploatacji w dniu 30 października 2015 r. z powodu awarii silnika spalinowego, przejechał 447 457 km.

3 czerwca 2022 roku Region Lombardia podjął decyzję o zakończenie eksploatacji wyprodukowanych przez PESA Bydgoszcz dwóch pojazdów ATR 220 będących w gestii Ferrovienord.

Na początku 2009 r. Ferrovienord zakupił dwa pociągi spalinowe w celu zwiększenia przewozów na linii Brescia-Iseo-Edolo. Poprzednio ogłoszony przetarg na zakup ośmiu zespołów trakcyjnych dla tej linii został w rzeczywistości zablokowany przez odwołanie, co spowodowało niepewność co do terminu dostawy. Mając na uwadze rosnące zapotrzebowanie zdecydowano się na rozwiązanie awaryjne.

 

Pojazdy czekają na wjazd do Austrii. Fot. Public Transport Service 

 

Dwa ATR-y zostały zakupione u polskiego producenta - PESA  Bydgoszcz za 4 mln euro każdy, ale od początku było jasne, że nie są to pociągi odpowiednie dla tej linii. Być może również ze względu na zbyt duże nachylenie torów, dwa ATR-y często ulegały awariom, które często zatrzymywały je w zakładzie serwisowym.

W międzyczasie Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Kolejowego ogłosiła alarm bezpieczeństwa "dotyczący problemów związanych z pęknięciem ramy wózka", co z pewnością nie pomogło w karierze obu pociągów. W obliczu tych trudności Trenord, spółka regionalna odpowiedzialna za przewozy kolejowe, zrezygnowała z napraw w 2020 r. i formalnie wycofała pojazdy z eksploatacji.

W związku z zakupem nowego taboru polskie pociągi przestały być potrzebne i region zezwolił na ich sprzedaż, choć po zdecydowanie niskiej cenie.

W rzeczywistości uchwała regionu upoważniła Ferrovienord do rozpoczęcia procedury ogłoszenia publicznego dotyczącego sprzedaży dwóch pociągów ATR.220.024 i ATR.220.025, en bloc i w stanie, w jakim się w tamtym momencie znajdowały, przyjmując wyłącznie oferty w górę od kwoty wyjściowej.

 

Pojazdy czekają na wjazd do Austrii. Fot. Public Transport Service 
Pojazdy czekają na wjazd do Austrii. Fot. Public Transport Service