Pojazdy ATR220-024 i ATR220-025 czyli trójczłonowe DMU produkcji PESA zakupione przez Konsorcjum Public Transport Service Sp z o o i Modertrans w najbliższy czwartek wrócą po 15 latach do Polski. Pojazdy zostały pierwotnie zakupione przez Ferrovienord w 2009 roku do obsługi malowniczej linii Brescia – Iseo – Edolo w północnych Włoszech.
Po wygranej w przetargu w czerwcu ubiegłego roku Konsorcjum na początku września 2023 podpisało z Ferrovienord umowę zakupu obydwu pojazdów. Od tego momentu rozpoczęły się procedury związane z realizacją wszystkich postanowień kontraktowych takich jak odbiory, przekazanie pełnej dokumentacji i certyfikatów. Finalnie pojazdy zostały odebrane przez Konsorcjum z końcem stycznia 2024 i rozpoczęła się procedura organizacji ich transportu do Polski.
Pojazdy do wczoraj były zaparkowane w miejscowości Bondeno u innego operatora pojazdów ATR220 tj. Ferrovie Emilia Romagna. Wczoraj wieczorem rozpoczął się ich transport na liniach FER do miejscowości Ferrara gdzie pojazdy już po liniach krajowych RFI kontynuowały przejazd w kierunku granicy włosko-austriackiej. Aktualnie ATRy oczekują na wjazd do Austrii. W Polsce powinny - w zależności od dyspozycji przewoźników - pojawić się w nocy z środy na czwartek.
Historia jest dobrze znana.
Oba pojazdy to diesle z przekładnią hydrauliczną, wyprodukowane w bydgoskiej fabryce PESA i są identyczne z dostarczanymi przez tego samego producenta dla Ferrovie del Sud Est (Kolei Południowo-Wschodnich - największe prywatne przedsiębiorstwo kolejowe w Apulii we Włoszech) i T-PER (Transport Pasażerski Emilia-Romagna - spółka publiczna nadzorująca transport publiczny w metropolii Bolonii, w prowincji Ferrara oraz w niektórych prowincjach Modena i Rawenna we Włoszech)..
Jednostka nr 025, wyłączona z ruchu w dniu 23 marca 2015 r. w celu instalacji STB, przejechała około 510 000 km. Natomiast pojazd nr 024, wyłączony z eksploatacji w dniu 30 października 2015 r. z powodu awarii silnika spalinowego, przejechał 447 457 km.
3 czerwca 2022 roku Region Lombardia podjął decyzję o zakończenie eksploatacji wyprodukowanych przez PESA Bydgoszcz dwóch pojazdów ATR 220 będących w gestii Ferrovienord.
Na początku 2009 r. Ferrovienord zakupił dwa pociągi spalinowe w celu zwiększenia przewozów na linii Brescia-Iseo-Edolo. Poprzednio ogłoszony przetarg na zakup ośmiu zespołów trakcyjnych dla tej linii został w rzeczywistości zablokowany przez odwołanie, co spowodowało niepewność co do terminu dostawy. Mając na uwadze rosnące zapotrzebowanie zdecydowano się na rozwiązanie awaryjne.
Dwa ATR-y zostały zakupione u polskiego producenta - PESA Bydgoszcz za 4 mln euro każdy, ale od początku było jasne, że nie są to pociągi odpowiednie dla tej linii. Być może również ze względu na zbyt duże nachylenie torów, dwa ATR-y często ulegały awariom, które często zatrzymywały je w zakładzie serwisowym.
W międzyczasie Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Kolejowego ogłosiła alarm bezpieczeństwa "dotyczący problemów związanych z pęknięciem ramy wózka", co z pewnością nie pomogło w karierze obu pociągów. W obliczu tych trudności Trenord, spółka regionalna odpowiedzialna za przewozy kolejowe, zrezygnowała z napraw w 2020 r. i formalnie wycofała pojazdy z eksploatacji.
W związku z zakupem nowego taboru polskie pociągi przestały być potrzebne i region zezwolił na ich sprzedaż, choć po zdecydowanie niskiej cenie.
W rzeczywistości uchwała regionu upoważniła Ferrovienord do rozpoczęcia procedury ogłoszenia publicznego dotyczącego sprzedaży dwóch pociągów ATR.220.024 i ATR.220.025, en bloc i w stanie, w jakim się w tamtym momencie znajdowały, przyjmując wyłącznie oferty w górę od kwoty wyjściowej.