W stronę pierwszego międzynarodowego standardu cyberbezpieczeństwa kolei

W stronę pierwszego międzynarodowego standardu cyberbezpieczeństwa kolei

21 marca 2024 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Normy cyberbezpieczeństwa, takie jak CENELEC TS-50701 i IEC 62443, działają cicho, zapewniając solidne bezpieczeństwo i niezawodne działanie naszego krytycznego taboru i infrastruktury kolejowej. Normy są czasami pomijane, ale stanowią ważny element ochrony naszych sieci transportowych przed potencjalnymi zagrożeniami cybernetycznymi.

 

Fot. Alstom

 

Nowy międzynarodowy standard dla branży kolejowej Standardy cyberbezpieczeństwa umożliwiają branży kolejowej lepszą ochronę przed zagrożeniami cybernetycznymi. Szeroko przyjęta norma IEC 62443 zapewnia już kompleksowe ramy zabezpieczania systemów automatyki przemysłowej i sterowania, w tym sieci kolejowych, urządzeń i centrów operacyjnych. Pomimo swojego zakresu, norma IEC 62443 nie ma udokumentowanego doświadczenia w zakresie mieszanych systemów rozproszonych – zasadniczej cechy systemów kolejowych – i w tym miejscu norma techniczna CENELEC, TS 50701, pojawia się w celu uzupełnienia luk. Ponieważ norma TS 50701 kładzie podwaliny pod pierwszą międzynarodową normę dotyczącą cyberbezpieczeństwa kolei (IEC 63452), przyszła norma IEC 63452 ujednolici zarządzanie cyberbezpieczeństwem w systemach kolejowych, dostosowane do specyficznego środowiska operacyjnego sektora, opierając się na serii norm IEC 62443.

Dlaczego standardy cyberbezpieczeństwa są ważne?Identyfikacja zagrożeń i ocena ryzyka: Zrozumienie luk w zabezpieczeniach i ustalenie priorytetów strategii łagodzenia skutków.Kontrola bezpieczeństwa: Wdrażanie środków takich jak segmentacja sieci, kontrola dostępu i wykrywanie włamań.Reakcja na incydenty: Ustanowienie jasnych procedur identyfikacji, powstrzymywania i odzyskiwania danych po cyberatakach .Zarządzanie poprawkami: aktualizowanie systemów za pomocą najnowszych poprawek zabezpieczeń. „Nowe standardy zapewniają potężne narzędzia do budowania warstwowej ochrony przed zagrożeniami cybernetycznymi” – wyjaśnia Eddy. „Oferują holistyczne podejście, które eliminuje luki w zabezpieczeniach całego systemu, od pociągów po zaplecze IT i zdalne współdzielone zasoby”.

Przyszłość standardów cyberbezpieczeństwa Dla przedsiębiorstw kolejowych pragnących wykorzystać efektywność i innowacyjność cyfryzacji przyjęcie tych nowych standardów to nie tylko opcja, ale konieczność. Eddy podsumowuje: „Uczyniając cyberbezpieczeństwo jako kluczową część swojej transformacji cyfrowej, przedsiębiorstwa kolejowe mogą uwolnić pełny potencjał technologii, chroniąc jednocześnie swoje najważniejsze sieci i operacje”. Podróż w kierunku naprawdę bezpiecznej i połączonej sieci kolejowej rozpoczyna się od pozornie niewidzialnej siły: standardów, które kształtują naszą branżę oraz przepisów. Współpracując i wykorzystując te potężne narzędzia, przemysł kolejowy może zbudować przyszłość, w której bezpieczeństwo nie będzie jedynie kwestią drugorzędną, ale kamieniem węgielnym postępu.