Poznań: ruszyła budowa parkingu nad torami

Poznań: ruszyła budowa parkingu nad torami

22 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Oddanie tuż przed Euro 2012 dworca kolejowego w Poznaniu, odwiedziny premiera Donalda Tuska i otwarcie dworca przez prezydenta Bronisława Komorowskiego, nie należą do ostatnich wydarzeń związanych z budową Poznań City Center. Ta bowiem jest kontynuowana.

Fot. Grzegorz Okoński

Jeden z dwóch, obok PKP S.A. inwestorów PCC, czyli spółka TriGranit Development Corporation, zapewnia o prowadzeniu drugiego etapu budowy:  za kilka dni rozpoczną się prace nad trzypoziomowym parkingiem na 1000 samochodów, który zaplanowany jest nad peronami I, II i III. Budowlańcy rozpoczną od peronu trzeciego, na którym postawią fundamenty parkingu. Tym samym peron będzie wyłączony z obsługi ruchu kolejowego aż do września.

Gotowe stopy

- Prace prowadzone będą bez przerwy, wszystkie koszty związane z rozebraniem i ponownym odbudowaniem infrastruktury peronu III poniesie Inwestor – mówi Przemysław Terlecki, rzecznik TriGranit. - W połowie sierpnia budowa parkingu obejmie także perony I i II. Tutaj gotowe są już stopy fundamentowe. Ingerencja w istniejącą infrastrukturę peronów będzie minimalna. Planowane jest wyłączenie dwóch torów przy peronie III od strony wschodniej peronu, co nie spowoduje utrudnień w ruchu pociągów. Ma to umożliwić pracę dźwigów operujących od strony placu budowy.
Trzeba dodać, że na przełomie czerwca i lipca wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów już uwzględniający te prace budowlane. 

Według harmonogramu późną  jesienią sporo do powiedzenia będą mieli drogowcy, wtedy bowiem rozpoczną się prace nad budową nowego układu komunikacyjnego. Obok obecnego nowego budynku dworca kolejowego (a w zasadzie na jego przedłużeniu), jeszcze do końca tego roku powinien powstać budynek nowego terminala autobusowego PKS na 19 stanowisk – będzie on jednak w stanie surowym zamkniętym i po dokończeniu oraz wyposażeniu, wejdzie w skład kompleksu obiektów Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Nastąpi to w IV kwartale 2013 roku.

Według informacji TriGranit-u, terminal połączony będzie komunikacyjnie z poziomami +1 i +2 Centrum Handlowego i z nowym Dworcem Kolejowym, którego głównym poziomem służącym obsłudze pasażerów będzie poziom +1. Na poziomie parteru ulokowane będą ponadto biura operatora terminala i kasy biletowe dla autobusów. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne będzie powiązane nowymi elementami układu drogowego z siecią ulic miejskich i będzie dostępne dla pojazdów zarówno na poziomie parteru jak i na poziomie +1 poprzez podjazd z Mostu Dworcowego.           

500 sztuk stóp

- W tej chwili wzdłuż Mostu Dworcowego wznoszony jest fragment kompleksu ZCK,  którego integralną częścią jest nowy dworzec autobusowy – informuje Przemysław Terlecki. - Nad gotowymi już kondygnacjami montowane są stalowe „ości” ażurowej konstrukcji dachu, identyczne jak w budynku dworca PKP. Codziennie przybywa też kolejnych stóp fundamentowych, na których wzniesie się gmach centrum handlowo-rozrywkowego Poznań City Center. Docelowo ma ich być 500 sztuk, dotychczas zbudowano mniej więcej połowę. Obiekt galerii, inaczej niż to było w przypadku dworca wznoszony jest w bardziej tradycyjny sposób, w technologii monolitycznej. Tylko środkowa część budynku Poznań City Center zostanie wykonana z  elementów prefabrykowanych.

Inwestor zapewnia, że prace nad parkingiem będą prowadzone w podobnym systemie, jak to było przy budowie dworca kolejowego: czyli głównie nocą. Wtedy będzie mniejsze ryzyko narażenia podróżnych na niebezpieczeństwo związane z budową.

- Szczególnie trudny, a zarazem bardzo efektowny, będzie etap  związany z zamontowaniem 4 gigantycznych kratownic, ważących po 150 ton każda, na których ma się oprzeć cała konstrukcja parkingu – wymienia Przemysław Terlecki. - Ich montaż, zaplanowano pod koniec wakacji  z użyciem  specjalnie dobranych do tego celu żurawi o dużych nośnościach. Operacja będzie równie skomplikowana jak przy budowie stadionu miejskiego przy Bułgarskiej, kiedy to wciągano olbrzymie kratownice, na których opiera się cały dach i konstrukcja stadionu.