Pociągi z Chorzowa wyjeżdżają w świat

Pociągi z Chorzowa wyjeżdżają w świat

27 czerwca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Pewnie niewiele osób wie, że w Polsce produkowane są składy dla metra w Budapeszcie i Amsterdamie oraz, że były u nas malowane pojazdy, które jeżdżą dziś w Australii. Mieliśmy okazję odwiedzić chorzowski zakład koncernu Alstom. Zakład, który się dynamicznie rozwija.

Fot. Alstom Konstal

To właśnie w górnośląskiej fabryce są montowane pociągi kolejki podziemnej, które wkrótce będą wozić pasażerów w stolicach Holandii i Węgier. Oba kontrakty obejmują łącznie 48 składów – 37 dla Budapesztu, a dla Amsterdamu 21.

„Węgierskie” pociągi metra są malowane na biało. 22 pojazdy będą się składać z pięciu członów – ich produkcja zakończy się w lutym 2013 roku, natomiast pozostałe pociągi będą czteroelementowe. Ostatni z nich wyjedzie z fabryki we wrześniu 2013 roku. – W przypadku czterowagonowych składów ich produkcja odbywa się na zautomatyzowanej, bezzałogowej linii – opowiada Radosław Banach,
prezes spółki Alstom Konstal.

Fot. Michał Wójcicki

Tramwaje dla Stambułu
Drugi kontrakt dotyczy dostawy niemal 120-metrowych, sześcioczłonowych pociągów kolejki podziemnej dla Amsterdamu. Łącznie w stolicy Holandii będą jeździć 23 takie składy – dwa pierwsze zostały wyprodukowane w zakładach Alstomu w Valenciennes, jednak - jak zaznacza prezes Banach - przy dużym współudziale inżynierów z Polski. Wszystkie wagony tego typu znajdą się w Amsterdamie do końca 2012 roku.

Fot. Michał Wójcicki

Pojazdy szynowe zmontowane w chorzowskiej fabryce, lub z podzespołami stąd pochodzącymi, można znaleźć w wielu krajach. Wyprodukowane tu tramwaje jeżdżą m.in. w Stambule. Na Śląsku  były też malowane wagony dla kolei metropolitarnej z Melbourne.

Niestety, najważniejsza inwestycja Alstomu z punktu widzenia polskich pasażerów nie powstaje w Chorzowie. Chodzi o pociągi Pendolino, które są w całości produkowane we Włoszech. – Nie produkujemy ich w Polsce z trzech powodów – tłumaczy Ryszard Banach. – Przede wszystkim centrum budowy pociągów dużych prędkości mamy w Savigliano i to tam rozwijamy tę technologię. Transfer jej do chorzowskich zakładów byłby zbyt kosztowny. No i wreszcie czas realizacji tego zamówienia jest stosunkowo krótki, więc nie zdążylibyśmy przenieść tej produkcji do Polski - mówi prezes.

Ex-Konstal się rozwija
Chorzowska fabryka Alstomu rozwija się i jak podkreśla prezes jest cały czas na plusie. W związku z obecnymi i planowanymi zamówieniami powiększa się i przygotowuje się do zwiększenia załogi. Obecnie pracuje tu ok. 700 osób. W marcu 2013 r. liczba zatrudnionych ma przekroczyć 1000 osób. Natomiast same wydatki inwestycyjne śląskiego zakładu na lata 2012-13 mają wynieść 52 mln zł.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PR wprowadzają ofertę interREGIO… Bus PR wprowadzają ofertę interREGIO… Bus
Następny artykuł Kolej nadzalewowa jedzie tylko do Tolkmicka Kolej nadzalewowa jedzie tylko do Tolkmicka