Zarząd Budimeksu postanowił dokonać odpisu wartości udziałów Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury w wysokości ponad 182 mln zł. Decyzja została podjęta w oparciu o sporządzoną przez Budimex wycenę udziałów spółki uwzględniającą aktualne dane finansowe za rok obrotowy zakończony 31 marca.
Budimex nabył 100 proc. udziałów w PNI od PKP S.A. za ponad 225 mln zł na podstawie umowy zawartej 4 sierpnia 2011 r.
Aktualna wycena jest konsekwencją rozpoznania straty na kontraktach zawartych przed datą nabycia udziałów, tj. przed dniem 16 listopada 2011 roku, a których okres realizacji zakończy się w roku 2014.
Budimex rozpoznał utratę wartości udziałów spółki w wysokości ponad 182 mln zł w roku 2011 poprzez korektę wyniku z lat ubiegłych. W skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym Grupy Budimex konsekwencją obecnej wyceny spółki będzie dokonanie odpisu wartości firmy w wysokości 180 mln zł na moment nabycia udziałów tj. również w roku 2011.
Różnicę w wysokości odpisów stanowią koszty transakcyjne, aktywowane w jednostkowym sprawozdaniu finansowym Budimex SA.
Następstwem utworzenia rezerw dotyczących kontraktów zawartych przed dniem 16 listopada 2011 r. było ziszczenie się przesłanek przewidzianych w art. 233 par. 1 Kodeksu spółek handlowych, co skutkowało koniecznością zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Wspólników PNI Sp. z o.o., które podjęło 27 czerwca uchwałę o dalszym istnieniu spółki.
Kolejną konsekwencją rozpoznania strat, o których mowa powyżej, jest konieczność przeznaczenia środków finansowych w wysokości 40 mln zł złotych uzyskanych z podwyższenia kapitału, które zostało zarejestrowane w dniu 14 czerwca 2012 r. na bieżącą działalność spółki zamiast – jak było to planowane pierwotnie – na inwestycje PNI w rzeczowe aktywa trwałe.
Ponadto – niezależnie od już podjętych działań, w tym realizowanego z dużym powodzeniem programu dobrowolnych odejść pracowników – Budimex SA planuje wprowadzenie programu naprawczego w spółce, obejmującego między innymi reorganizację struktur PNI, zmianę sposobu zarządzania oraz minimalizację strat na nierentownych kontraktach realizowanych przez tę spółkę.
Wdrożenie programu naprawczego jest wyrazem przekonania kierownictwa Grupy Budimex o realności efektów takiego programu. W przekonaniu zarządu Budimeksu powodzenie podjętych działań potwierdzi zasadność przyjętej długofalowej strategii ofensywnego rozwoju Grupy Budimex w segmencie kolejowym i pionierskiego udziału Grupy w makroekonomicznym procesie prywatyzacji tego segmentu polskiej gospodarki.