Transport miejski Ruszyła Krakowska Linia Muzealna

Ruszyła Krakowska Linia Muzealna

02 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W niedzielę, 1 lipca po raz pierwszy w tym roku na krakowskie ulice wyjechała Krakowska Linia Muzealna nr 0. Będzie kursować w każdą niedziele i święta aż do 2 września.

Fot. Krakowska Linia Muzealna

To jedyna okazja, aby w wakacje podróżować zabytkowymi tramwajami i na własnej skórze przekonać się, jakimi pojazdami kilkadziesiąt lata temu krakowianie dojeżdżali do pracy. Pierwszy kurs linii muzealnej nr 0 został zaplanowany na 10.30. Linia ruszyła z Muzeum Inżynierii Miejskiej. Pasażerowie, którzy wsiądą tam do tramwaju pojadą ulicami:  Starowiślną, pl. Wszystkich Świętych. Straszewskiego, Piłsudskiego do Cichego Kącika. Stamtąd linia pojedzie przez ul. Basztową i Westerplatte do Muzeum Inżynierii Miejskiej.

Warto podkreślić, że w tym roku Krakowska Linia Muzealna będzie wozić pasażerów już po raz 10. Z tej właśnie okazji została przygotowana nowa, wariantowa trasa tej linii do Nowej Huty, a konkretnie do pętli Kopiec Wandy. Blisko 50-minutowa podróż na pokładzie tramwaju rozpoczynać się będzie przy Muzeum Inżynierii Miejskiej, następnie tramwaje pojadą ulicami: Starowiślną, Dominikańską, Franciszkańską, Straszewskiego, Podwale, Dunajewskiego , Basztową, Lubicz, Mogilską, al. Jana Pawła II , al. Solidarności, ul. Ujastek Mogilski do Kopca Wandy. Powrót zaplanowany jest po trasie: Kopiec Wandy, al. Solidarności, al. Jana Pawła II,  al. Pokoju , ul. Grzegórzecką, Starowiślna, Dajwór do Muzeum Inżynierii Miejskiej.

Podczas wycieczki do Nowej Huty o mijanych po drodze zabytkowych obiektach będzie opowiadał przewodnik.  Przy Kopcu Wandy przewidziana jest specjalna przerwa pozwalająca na zwiedzanie samego Kopca, najstarszego tego typu obiektu w Krakowie. Będzie można również zwiedzić Muzeum PRL oraz Muzeum Inżynierii Miejskiej, które znajdują się przy trasie linii nr 0. Warto podkreślić, że pasażerowie zabytkowej linii mogą liczyć spore na rabaty w obu muzeach.

Dużą atrakcją zabytkowej linii na pewno będą także konduktorzy (wolontariusze z Krakowskiego Klubu Modelarzy Kolejowych i innych stowarzyszeń), których obowiązkiem będzie, tak jak to było wiele lat temu, sprawdzanie biletów. Wszystko po to, aby nikt nie miął wątpliwości, że to rzeczywiście linia historyczna, obsługiwana wagonami z różnych okresów począwszy od najstarszego wagonu silnikowego typu SN1 z 1912 roku, poprzez wagony typu LH, SN2, N, 102N, a skończywszy na tramwaju 102Na z chorzowskiej fabryki Konstal , który został wyprodukowany w 1970 roku.

Nie zapomnieliśmy także o miłośnikach zabytkowych autobusów. Kilka razy w wakacje: 1 i 22 lipca, 15 sierpnia oraz 2 września do obsługi wybranej linii zostaną skierowane zabytkowe autobusy. W niedzielę, 1 lipca był to popularny czerwony „Ogórek”, który woził pasażerów na linii nr 502.

Opłata za przejazd specjalną linią 0, jest taka sama jak w innych pojazdach komunikacji miejskiej w Krakowie.

Przypomnijmy. Krakowska Linia Muzealna, obchodzi w tym roku dziesiąte urodziny. Przez wiele lat jej forma ewaluowała, na początku były to wybrane kursy na zwykłych liniach, 2, 7, 18, aby w 2009 roku, po wybudowaniu torowiska do zabytkowej zajezdni przy ul. św. Wawrzyńca, całkowicie zmienić jej formę wyznaczając stałą trasę dla nowej linii specjalnej numer 0. Przez te wszystkie wakacyjne niedziele, turyści i krakowianie mogli się przejechać zabytkowymi tramwajami z bogatej kolekcji krakowskiego przewoźnika.