Specjalnym pociągiem do Cybinki

Specjalnym pociągiem do Cybinki

04 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W ostatnią sobotę, 30 czerwca 2012 r., Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej uruchomiło specjalny pociąg na lokalnej linii kolejowej z Kunowic do Cybinki w województwie Lubuskim.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Okazją do uruchomienia pociągu były dni Cybinki i festyn pod nazwą „Nasza Gmina to rodzina”. Dla miłośników kolei była to przede wszystkim kolejna już w tym roku okazja na „zaliczenie” nieczynnej w ruchu pasażerskim linii kolejowej. Okazja tym większa, że ostatni planowy pociąg pasażerski do Cybinki odjechał w 1966 roku.

Aby zdążyć na pociąg, który wyruszał o 9 rano, z położonych tuż przy niemieckiej granicy Kunowic, kolejowi entuzjaści z centralnej i wschodniej Polski musieli wyruszyć w drogę już dzień wcześniej. Skład zestawiony był z lokomotywy SM42-2029 należącej do firmy S&K Train Transport, oraz jednego bezprzedziałowego wagonu typu 120A – popularnej „Bonanzy”, spółki Przewozy Regionalne.

Zobacz galerię zdjęć specjalnego pociągu do Cybianki

Punktualnie o 9.00 po podaniu przez maszynistę sygnału „Baczność”, pociąg wyruszył na szlak. Zanim jednak wjechał na linię do Cybinki, wcześniej zaliczono krótką, niespełna dwukilometrową bocznicę do byłego lotniska wojskowego w Kunowicach.

Przejazd linią nr 386 Kunowice – Cybinka o długości 23 km zajął prawie dwie i pół godziny. Prowadząca przez nadodrzańskie lasy linia jest w nienajlepszym stanie technicznym, przez co maksymalna prędkość, jaką mógł rozwijać pociąg to jedynie 30 km/h. W czasie przejazdu organizatorzy wyznaczyli fotostopy w kilkunastu najciekawszych punktach na linii.

Punktualnie w południe skład dotarł do stacji końcowej w Cybince, tu na uczestników czekała niespodzianka. Organizatorzy zaprosili wszystkich na poczęstunek - tradycyjny regionalny żurek oraz pierogi ruskie, które szczególnie przypadły do gustu zagranicznym gościom z Czech i Niemiec.

Podczas Dni Cybinki przeprowadzono również upozorowany wypadek kolejowy.  Na torach ustawiono samochód osobowy, a do wagonu weszli statyści, którzy podczas inscenizowanego uderzenia w samochód zostali ewakuowani z pociągu przez Strażaków  z OSP Cybinka jak i Strażaków z Niemieckich współpracujących z miastem Cybinka.

Przed odjazdem w drogę powrotną był jeszcze czas na zwiedzanie dawnej stacji, oraz drezyn i wagonu pocztowego, należących do SMK w Jaworzynie Śląskiej.

Powrotny przejazd zajął nieco ponad godzinę, tym razem bez fotostopów.

W imprezie wzięło udział około 50 osób z Polski, Czech i Niemiec.

Linia kolejowa nr 386 Kunowice – Cybinka została wybudowana w 1907 roku z myślą o obsłudze dwóch wielkich papierni i kopalni węgla brunatnego. Budowę linii finansował powiat Zachodni Torzym. Do 1945 roku linia figurowała pod nazwą „Weststernberger Kreiskleibahn”, a po zakończeniu II wojny światowej zarządcą linii były Polskie Koleje Państwowe. Pociągi pasażerskie kursowały w relacji Rzepin – Kunowice – Cybinka w liczbie dwóch par w ciągu doby. Likwidacja ruchu osobowego nastąpiła bardzo wcześnie, bo już w 1966 roku.

Znacznie dłużej, do roku 2000 kursowały linią pociągi towarowe.

Z początkiem XXI wieku powiat Słubicki rozpoczął starania o bezpłatne przejęcie całej linii od PKP. Udało się to dopiero w 2004 roku, zaraz potem linię przekazano w użytkowanie prywatnej firmie „Toro”, która wznowiła przewozy towarowe.

Od 5 lat SMK w Jaworzynie Śląskiej przynajmniej raz w roku organizuje na linii przejazdy drezynami lub uruchamia pociągi specjalne, jak ten 30 czerwca.