W Tucholi zrewitalizują dworzec kolejowy

W Tucholi zrewitalizują dworzec kolejowy

18 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Już w sierpniu tego roku zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie opracowania rewitalizacji dworca kolejowego w Tucholi wraz z placem dworcowym i terenami przyległymi. Jego efekty będziemy mogli oglądać pod koniec roku. Jest to pierwszy w województwie kujawsko-pomorskim przypadek tak ścisłej współpracy województwa z samorządem lokalnym w zakresie transportu kolejowego.

Fot. fotyess, garnek.pl

Porozumienie władz Województwa Kujawsko-Pomorskie z Gminą Tuchola określające zasady współpracy przy realizacji zadania pn. „Koncepcja rewitalizacji dworca kolejowego w Tucholi wraz z placem dworcowym i terenami przyległymi” zostało podpisane 5 lipca 2012 r.

Regionalny węzeł komunikacyjny
Opracowanie ma szczegółowo przedstawiać formy rewitalizacji dworca kolejowego, wraz z propozycjami jego zagospodarowania i efektywniejszego wykorzystania wraz z powiązaniem z sąsiadującym przystankiem autobusowym.

Plan dla stacji w Tucholi ma na celu zachęcenie samorządów lokalnych do przejmowania i inwestowania w dworce kolejowe. Województwo Kujawsko-Pomorskie zdecydowało się w pierwszej kolejności podjąć rewitalizację tamtejszego dworca kolejowego ze względu na korzystne usytuowanie obiektu w bezpośrednim sąsiedztwie dworca autobusowego, co stwarza warunki do utworzenia regionalnego węzła komunikacyjnego. Władze Gminy są od dłuższego czasu zainteresowane przejęciem budynku i przywróceniu mu dawnej świetności. Tuchola prowadzi zaawansowane rozmowy z PKP S.A. celem nieodpłatnego przekazania obiektu samorządowi.

Inter Regio Rail
Województwo Kujawsko-Pomorskie jest partnerem projektu „Inter Regio Rail - Redukcja barier w dostępie do transportu”. Przedsięwzięcie ma zapewnione finansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Europa Środkowa. Priorytet 2 – Poprawa zewnętrznej i wewnętrznej dostępności obszaru Europy Środkowej. Jest to prestiżowy projekt, którego partnerami są samorządy i związki samorządów m.in. z Niemiec, Czech, Austrii i Słowenii. Jego celem jest zwiększenie ilości przewozów pasażerskich oraz podniesienie atrakcyjności lokalnego transportu. Właśnie w ramach projektu pilotażowego na terenie Województwa Kujawsko-Pomorskiego tworzony jest program rozwoju dworców i przystanków kolejowych.

Inwentaryzacja stacji i przystanków
Opracowywana obecnie „Analiza stanu dworców i przystanków kolejowych” obejmie wszystkie obiekty stacyjne, zarówno te o centralnym znaczeniu dla pasażerów, jak i te położone na planowanych do reaktywacji liniach kolejowych. Analiza ma na celu zinwentaryzować stan wszystkich stacji i przystanków kolejowych w regionie i usystematyzować je według ich potencjału i możliwości powiązania z innymi gałęziami transportu. Dokument będzie służył województwu, samorządom i przewoźnikom do wieloletniego planowania rewitalizacji dworców. Na jego podstawie władze lokalne samodzielnie lub we współpracy z partnerami prywatnymi uzyskają wytyczne, które ułatwią przejmowanie dworców od PKP S.A. i ich modernizację.

Modelowy przystanek
Intencją władz Województwa jest aby przyszłe modernizacje były spójne dla całego regionu. Stąd też obok „Analizy…” projekt „Inter Regio Rail” przewiduje stworzenie koncepcji modelowego przystanku kolejowego, który spełniałby wysokie standardy w zakresie dostępności dla pasażerów, a w szczególności dla osób, które mają trudności w poruszaniu się transportem publicznym tj. niepełnosprawnych, niewidomych i głuchych, kobiet w ciąży i z małymi dziećmi, osób starszych, obcokrajowców czy podróżnych z większym bagażem. Modelowe zagadnienia dotyczące informacji pasażerskiej, integracji różnych form transportu zbiorowego i indywidualnego oraz rozwiązań z zakresu redukcji barier dla osób z dysfunkcjami w poruszaniu się mają być implementowane we wszystkich obiektach dworcowych planowanych do modernizacji na terenie województwa z uwzględnieniem ich odrębności architektonicznej i walorów historycznych.

W przypadku samorządów lokalnych, które zdecydują się przejąć obiekty dworcowe, istnieje realna szansa, że opracowaną przez Województwo koncepcję modelowego dworca mogłyby finansować nie tylko z własnego budżetu ale także ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł 6-proc. maksymalnego zysku to za mało 6-proc. maksymalnego zysku to za mało
Następny artykuł Zabrze: centrum przesiadkowe w formule PPP Zabrze: centrum przesiadkowe w formule PPP