Śląskie: nad zalew koleją wąskotorową

Śląskie: nad zalew koleją wąskotorową

18 lipca 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W sobotę 14 lipca ruszyły pociągi wąskotorowe z Bytomia do Miasteczka Śląskiego i nad zbiornik wodny Chechło-Nakło. Wcześniej nie mogły one kursować z powodu budowy autostrady A1.  W miniony weekend z przejazdów skorzystało prawie 400 osób.

Fot. Mariuszjbie, Wikipedia

Pociągi kursują do 2 września w soboty niedziele i święta. Odjazdy ze stacji Bytom Karb Wąskotorowy o godzinie: 9, 13 i 17. Odjazdy z Miasteczka Śląskiego o 10.35, 14.35 i 17.35. Warto zaznaczyć, że w tym sezonie pociągi nie kursują ze stacji Bytom Wąskotorowy (położonej tuż obok głównego dworca kolejowej w Bytomiu), tylko rozpoczynają i kończą bieg w Karbiu. Powodem jest remont mostów na wysokości EC Szombierki.

Taryfa i cennik
Bilet normalny na przejazd kosztuje 6 zł, ulgowy 3 zł (bilety ulgowe przysługują uczniom i studentom do 26 roku życia za okazaniem ważnej legitymacji lub karty EURO<26 oraz niepełnosprawnym o znacznym stopniu niepełnosprawności). Przejazd dzieci do lat 4, a także przewóz rowerów, wózków oraz psów odbywa się za darmo.

Bilet uprawnia do jednorazowego przejazdu w jedną stronę między dwiema dowolnie wybranymi stacjami. Przejazd psa jest dozwolony po okazaniu ważnego świadectwa szczepienia. Pies winien być na smyczy oraz w kagańcu. Pociąg prowadzi wagon brankard przeznaczony do przewozu rowerów.

Składy obsługują następujące stacje oraz przystanki: Bytom Karb Wąskotorowy, Dąbrowa Miejska Restauracja, Sucha Góra Sportowa Dolina, Kopalnia Srebra, Tarnowskie Góry Wąskotorowe, Lasowice Zalew, Miasteczko Śląskie Zalew, Miasteczko Śląskie Wąskotorowe.

Najstarsza taka kolej
GKW to jedna z najstarszych nieprzerwanie działających kolei wąskotorowych na świecie. Jej pierwsze odcinki powstały w 1853 r. Impulsem do rozbudowy sieci był intensywny rozwój przemysłu na Górnym Śląsku. Kolej ta stanowiła system transportu pomiędzy setkami zakładów: kopalń, hut, elektrowni, kamieniołomów, cegielni, koksowni.

Niestety pod koniec XX wieku, wraz z upadkiem górnośląskiego przemysłu i zamykaniem kolejnych zakładów, przewozy na GKW zaczęły drastycznie spadać. Poszczególne zakłady rezygnowały z nadawania i przyjmowania towarów, skutkiem czego zaczęto zamykać i likwidować kolejne odcinki linii. Ostatnim obsługiwanym zakładem przemysłowym była Elektrownia Chorzów - ostatni transport węgla miał miejsce 16 maja 2001 r.

Od roku 2002 głównym właścicielem GKW został Urząd Miejski w Bytomiu, a operatorem kolei - Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Obecnie GKW służą przede wszystkim mieszkańcom Bytomia i Tarnowskich Gór, zapewniając im, na zachowanym fragmencie dawnej rozległej sieci, dogodny transport do różnego rodzaju atrakcji turystycznych, z których najpopularniejszą jest Zalew Nakło-Chechło w Miasteczku Śląskim.