PKP Polskie Linie Kolejowe rozpoczęły modernizację linii kolejowej E 59 na terenie stolicy Dolnego Śląska. Podróżni zyskają lepszy standard peronów, nowe wiadukty poprawią komunikację w mieście, a pociągi pojadą szybciej.
We Wrocławiu modernizacja obejmie ponad 13 km linii kolejowej, 9 wiaduktów, prawie 500 m most na Odrze. Zmieni się standard przystanku Wrocław Mikołajów i stacji Wrocław Popowice. Powstanie nowy przystanek kolejowy Wrocław Osobowice Cmentarz.
Już widać prace na przystanku Wrocław Mikołajów. Demontowany jest peron i tor.. Rozpoczęły się prace ziemne. Wygrodzone i zabezpieczone jest przejście dla podróżnych. Wrocław Mikołajów i Wrocław Popowice zyskają nowe perony. Obiekty wyposażone będą w wiaty z siedzeniami, nowe oświetlenie i system informacji wizualnej i dźwiękowej. Podróż ułatwi elektroniczny system informacji dla podróżnych. Zapewniony będzie dogodny dostęp dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Zmodernizowane perony będą miały wygodne dojście do odnowionego dworca PKP Wrocław Mikołajów.
Wrocław, wiadukt nad ul. Starogroblową
Obiekty inżynieryjne będą dostosowane do nowych potrzeb kolei i miasta. Inwestycja obejmuje budowę lub modernizację wiaduktów m.in. nad ulicami: Grabiszyńską, Robotniczą, Strzegomską, Legnicką, Starograniczną. Wspólnie z miastem Wrocław realizowany jest wiadukt nad ulicą Starogroblową. Wąski obecnie obiekt zmieni się w szeroki i nowoczesny. Pod nim powstanie nowa szeroka ulica. Jesienią rozpoczną się też prace przy moście nad Odrą.
Modernizacja linii E 59 obejmuje tory i podtorze, sieć trakcyjną oraz system sterowania ruchem kolejowym i system łączności. Przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i montaż urządzeń sygnalizacji przejazdowej zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.
Ochrona środowiska naturalnego wokół modernizowanej linii to m.in. ekrany akustyczne, ustawione w miejscach wyznaczonych na podstawie badan hałasu, przejścia dla zwierząt dużych i małych oraz separatory zanieczyszczeń.
Obecnie trwają prace na szlaku Wrocław Osobowice – Wrocław Popowice – Wrocław Mikołajów oraz między Pęgowem a stacją Wrocław Osobowice.
Szeroki zakres prac modernizacyjnych przy obiektach inżynieryjnych i linii kolejowej, szczególnie na terenie miasta, łączy się ze zmianami w organizacji ruchu drogowego i komunikacji na peronach. Wykonawcy zapewnią właściwe oznakowanie objazdów i przejść dla pieszych.
Po modernizacji linii E 59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 min.
Wroclaw wiadukt nad ul. Grabiszyńską
Wykonawcą robót jest Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o. o., PKP Energetyka S.A., Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych S.A., Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM” Sp. z o.o..
Za urządzenia sterowania ruchem kolejowym odpowiada Konsorcjum firm: Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o., Krakowskie Zakłady Automatyki S.A., Roman Sabat Biuro Wdrożeniowo-Projektowe SABEL.
Całkowity koszt projektu wynosi ponad 1,5 mld zł.
Realizacja przewidziana jest do końca II kwartału 2014 roku.
Projekt „Modernizacja linii kolejowej E 59 na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko