Łódź Fabryczna: przygotowania do prac ziemnych

Łódź Fabryczna: przygotowania do prac ziemnych

02 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Po zakończonej rozbiórce starego budynku dworca na placu budowy inwestycji trwają prace porządkowe i przygotowawcze do robót ziemnych.

Wiz. PKP PLK

Wszystkie najcenniejsze elementy dawnego obiektu przewieziono do pracowni konserwatorskiej. Tam elementy attyk, sztukaterie, tralki i gzymsy są zabezpieczone i naprawiane. Przygotowywane będą również odlewy zabytkowych elementów.

Prace ziemne związane z budową nowego dworca ruszą niezwłocznie po otrzymaniu przez generalnego wykonawcę pozwolenia na budowę.

Nowy dworzec - serce Nowego Centrum Łodzi - będzie jak 400-metrowa wstęga, która rozwija się w kierunku miasta. Wygląd budynku nawiąże do historycznych elementów architektonicznych wyburzonego obiektu. Nowoczesny szklany dach połączy między innymi dwie fasady starego dworca. Architektom zależało, żeby powstała duża, jasna, otwarta i optymistyczna przestrzeń, by pasażerowie nie odbierali negatywnie dużej głębokości, na której znajdą się perony. Dlatego światło słoneczne będzie widoczne nawet na najniższym poziomie. Pasażerowie, nawet przy ograniczonej liczbie znaków informacyjnych, zawsze będą wiedzieli, w jakim miejscu się znajdują. Punkty sprzedaży biletów będą się znajdować w różnych częściach obiektu.

Podróżni będą mogli wejść na nowy dworzec wejściami - zachodnim i wschodnim. Zachodnie - usytuowane od strony ul. Kilińskiego - będzie połączone z reprezentacyjnym placem miejskim z widokiem na park im. S. Moniuszki i cerkiew. Z tej strony na perony będzie można wejść przez przeszklone zadaszenie w kształcie fali. Harmonijnie zapewni pieszym wejście na dworzec z poziomu ulicy i dotarcie na inne poziomy. Wejście wschodnie, nawiązuje do wizerunku dawnego dworca Łódź Fabryczna, jest dedykowane ruchowi samochodowemu, obejmującemu zarówno prywatne auta, jak i taksówki oraz transport miejski. Dodatkowe północne wejście dopełni układ i zapewni niezakłócone przejście ze wszystkich stron. Nową stację utworzą: 4 perony, 8 torów, 24 przystanki autobusowe. Znajdzie się tam 3-poziomowy parking dla 960 samochodów, mieszczący się kilkanaście metrów pod ziemią.

Do dworca będzie wiodła nowa linia tramwajowa (ulicami: Składową, Kilińskiego i POW). W przyszłości podziemna stacja otrzyma połączenie z dworcem Łódź Kaliska i z całą Polską. Jak zapewniają inwestorzy, będzie to najlepszy węzeł torowy w Polsce.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Opolskie: utrudnienia na linii do Komprachcic Opolskie: utrudnienia na linii do Komprachcic
Następny artykuł Koltar potrzebuje lokomotyw elektrycznych Koltar potrzebuje lokomotyw elektrycznych