Włoski pociąg osiągnie 400 km/h

Włoski pociąg osiągnie 400 km/h

28 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W Rimini zaprezentowano model nowego pociągu o nazwie Frecciarossa 1000, który będzie rozwijał zawrotną prędkość 400 km/h. Na początek ma kursować między Rzymem a Mediolanem. Podróż zajmie ok. 140 minut. Pojazd wejdzie do eksploatacji latem 2014 r.

Fot. Bombardier

Frecciarossa została wyprodukowana przez konsorcjum AnsaldoBreda i Bombardier. W sumie Trenitalia, narodowy przewoźnik kolejowy we Włoszech zamówił 50 takich składów. Każdy z nich ma kosztować 30,8 mln euro. Cały kontrakt jest wart ponad 1,5 mld euro.

Pojazd jest dwukabinowy, ośmioczłonowy o długości 202 metrów. Posiada 470 miejsc siedzących. Jest wyposażony w 16 silników rozmieszczonych wzdłuż całego pociągu. To rozwiązanie pozwala na uzyskanie większej stabilności pociągu, która jest niezbędna w przypadku tak dużych prędkości. Pojazd ma aerodynamiczny kształt co minimalizuje nie tylko opór powietrza i zużycie energii, ale również wycisza skład i prawie do zera ogranicza wibracje dzięki specjalnemu ruchomemu zawieszeniu.

Wnętrze pojazdu jest funkcjonalne i komfortowe. Przejścia między siedzeniami są szerokie, przestrzeń jest jasno oświetlona a fotele ergonomiczne. Miejsca są podzielone na cztery klasy: standard, premium, business i executive. W zależności od klasy, siedzenia mogą być obrotowe lub rozkładane. W pojeździe znajdują się tzw. obszary ciszy dla tych, którzy chcą się zrelaksować oraz wydzielone miejsca dla spotkań biznesowych "twarzą w twarz". Izolacja akustyczna i klimatyzacja zapewnia pełen komfort. Na oparciach siedzeń nie brakuje monitorów i gniazd kontaktowych do komputera. Zapewniona jest też łączność Wi-Fi. Ponadto, automatyczny system diagnostyczny kontroluje wszystko na pokładzie zapewniając stałą i pełną informację załodze pociągu. W ten sposób może ona uniknąć problemów związanych z prowadzeniem i bezpieczeństwem ruchu pociągu.

Pojazd jest też w pełni interoperacyjny, czyli ma zdolność przystosowywania się do całej europejskiej sieci dużych prędkości. Silniki mogą być zasilane każdym napięciem sieci trakcyjnej stosowanym w Europie. Dzięki temu pociąg może jechać płynnie we Włoszech, Austrii, Szwajcarii, Niemczech, Francji, Holandii, Belgii i Hiszpanii, pokonując wszelkie różnice w infrastrukturze.