Tychy: trzy nowe stacje czekają na otwarcie

Tychy: trzy nowe stacje czekają na otwarcie

31 sierpnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wyposażone m.in. w automaty biletowe, monitoring, oświetlenie, wiaty rowerowe, windy oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych trzy nowe przystanki kolejowe w Tychach są gotowe na przyjęcie pasażerów. Otwarcie peronów nastąpi już jutro, 1 września.

Fot. Krzysztof Kuś

Budowa trzech nowych peronów: Tychy Lodowisko, Tychy Bielska, Tychy Grota-Roweckiego trwała dwa lata i kosztowała ponad 28 milionów złotych. Inauguracyjne otwarcie przystanków nastąpi w sobotę, 1 września 2012 r. o godz. 10.00 na przystanku Tychy Bielska. Dla pasażerów przygotowane będą rozkłady jazdy pociągów, ulotki informacyjne oraz materiały promocyjne.

- Od samego początku zdawaliśmy sobie sprawę z tego, że realizacja tej inwestycji będzie dużym wyzwaniem dla miasta. Ale zmiany były konieczne. W 2008 roku na nowo uruchomiono w Tychach nieczynne od 2000 r. połączenie kolejowe Tychy Miasto – Katowice, a nowoczesne pociągi kontrastowały z przestarzałą, zdewastowaną infrastrukturą kolejową. Na modernizację jednego oraz budowę trzech nowych przystanków otrzymaliśmy dofinansowanie z Unii Europejskiej i rok później, w 2011 roku rozpoczęliśmy prace budowlane - mówi Andrzej Kowol, prezes tyskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.

Nowoczesne przystanki
Nowe perony wyposażono w oświetlenie, wiaty rowerowe, system monitoringu, aktywną informację pasażerską, megafony i automaty biletowe. Aby ułatwić mieszkańcom dojście do przystanków zainstalowano windy, podjazdy (Tychy Zachodnie) i kładki dla pieszych (Tychy Lodowisko) umożliwiające bezpieczne przemieszczanie się pasażerów pomiędzy przystankami autobusowymi i kolejowymi. Wszystko po to, by zachęcić mieszkańców Tychów do korzystania z kolei.

- Jestem przekonany, że nowe perony spodobają się mieszkańcom naszego miasta, a Szybka Kolej Regionalna będzie systematycznie zyskiwać nowych pasażerów. Liczymy też, że marszałek wywiąże się ze swoich obietnic i skieruje na linię Tychy - Katowice lepszy niż dotychczas tabor – mówi Andrzej Dziuba, prezydent Tychów.

Reorganizacja komunikacji miejskiej
W mieście zmiany widać nie tylko na peronach. Dla potrzeb integracji transportu publicznego, zreorganizowano także istniejący system autobusowo-trolejbusowy. Stąd nowe lokalizacje niektórych przystanków komunikacji miejskiej i zmiana rozkładów jazdy, dostosowanych do kursujących pociągów, które od września pojadą średnio dwa razy na godzinę. - Rozkłady jazdy trolejbusów linii A zostaną zsynchronizowane z odjazdami (i przyjazdami) pociągów z przystanku kolejowego Tychy Zachodnie, linii B zostają dostosowane do odjazdów pociągów z przystanku kolejowego Tychy Lodowisko, a linii E do odjazdów pociągów z przystanku Tychy Grota Roweckiego – wymienia Andrzej Ochman - dyrektor MZK w Tychach.

Zmianom ulegną także rozkłady jazdy czterech linii autobusowych, które podobnie jak rozkłady jazdy trolejbusów zostaną dostosowane do godzin odjazdów pociągów i częściej będą zatrzymywały się przy stacjach. Dla przystanku Tychy Grota Roweckiego i stacji Tychy Zachodnie zostanie dopasowany rozkład jazdy linii 2 i 254. Od października zwiększona zostanie liczba kursów m. in. linii 291 i 696.

Pociągi zamiast autobusów
To jednak nie koniec zmian. Miesiąc po uruchomieniu nowych przystanków kolejowych zostanie ograniczona liczba autobusów na trasie Tychy - Katowice. Z rozkładu jazdy znikną linie 400 i E-1. Jest to realizacja zapisów umowy o dofinansowanie, jakie miasto otrzymało na budowę przystanków oraz zapisów porozumienia z zarządem województwa śląskiego w sprawie taryfy pomarańczowej.

Parkingi P&R
Tychy to miasto, które od wielu lat prowadzi działania na rzecz unowocześnienia systemu transportowego. Władze samorządowe już przygotowują się do kolejnej inwestycji wspierającej integrację wszystkich środków transportu publicznego. Jeszcze w tym roku mają ruszyć prace przy budowie dwóch wielopoziomowych parkingów „Park&Ride", z których jeden stanie obok wyremontowanego dworca, a drugi przy lodowisku, czyli przy początkowym i końcowym przystanku Szybkiej Kolei Regionalnej (SKR) relacji Tychy – Katowice. Parkingi mają być gotowe pod koniec 2013 roku.