Postępy w pracach przy ERTMS na E30

Postępy w pracach przy ERTMS na E30

26 września 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Trwa montaż urządzeń niezbędnych do funkcjonowania systemu sterowania pociągiem (ETCS) oraz systemu cyfrowej radiołączności kolejowej (GSM-R). Oba systemy stanowią zasadnicze elementy Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS, który wdrażany jest na linii kolejowej E 30 od Legnicy do Bielawy Dolnej.

Fot. Dominik Skudlarski

Celem inwestycji realizowanej w ramach projektu „Modernizacja Linii Kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna” jest podniesienie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym oraz zapewnienie interoperacyjności kolei (płynność ruchu w sieciach kolejowych poszczególnych państw). Do tej pory ujednolicony ruch pociągów utrudniały różne systemy sygnalizacji kolejowej funkcjonujące na terenie UE. Maszynista, aby prowadzić pociąg na terenie innego zarządu kolei, musiał zdać egzamin z obowiązujących tam przepisów oraz posiadać komunikatywną znajomość języka danego kraju. Ponadto lokomotywa powinna być wyposażona zgodnie z przepisami innego zarządu, a także posiadać jego homologacje. Dzięki interoperacyjności pociągi mogą poruszać się swobodnie, bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany maszynistów.

Obecnie trwa pełna realizacja wszystkich kontraktów podpisanych w ramach projektu. Na odcinku 84,4 km od stacji Legnica do granicy państwa (Bielawa Dolna) odbywają się prace instalacyjne urządzeń przytorowych, m.in. Centrum Sterowania Radiowego RBC (komputer sterujący systemem), eurobalis (punktowe urządzenia przekazujące informacje z toru do urządzeń kabinowych pojazdu) oraz koderów LEU (urządzenia przetwarzające sygnały z urządzeń przytorowych na odpowiednie sygnały eurobalis). Uzupełnieniem systemów zainstalowanych w infrastrukturze są odpowiednie urządzenia pokładowe w lokomotywach.

Dla całego odcinka Legnica – Bielawa Dolna uzyskano certyfikat i deklarację zgodności na etapie projektowym oraz rozpoczęto prace związane z uzyskaniem certyfikatu na etapie zabudowy systemu. W bieżącym okresie wykonywane są sprawdzenia i próby wewnętrzne zabudowanych urządzeń.

W dalszej części realizacji projektu planowane jest wykonanie całości dokumentacji zabudowy systemu dla urządzeń pokładowych, zabudowa na pojazdach trakcyjnych urządzeń pokładowych, dostawa i zabudowa terminali stałych i przenośnych oraz rozpoczęcie uruchomień i testów statycznych. Z chwilą dostępności systemu GSM-R (planowana data 02.01.2013r.) rozpoczną się testy dynamiczne i sprawdzenia funkcjonalne zabudowanych systemów. Obecnie trwa budowa obiektów radiokomunikacyjnych wraz z przyłączami do sieci energetycznej i telekomunikacyjnej oraz ich wyposażenie w urządzenia.

System ERTMS/ETCS zapewnia sygnalizację kabinową, czyli zobrazowanie sytuacji ruchowej na pulpicie maszynisty, zamiast śledzenia wskazań sygnalizatorów przytorowych. Na odcinku linii kolejowej z Legnicy do Bielawy Dolnej będzie działał ETCS poziomu 2, dzięki czemu maszynista otrzyma od systemu wiele istotnych informacji, m.in. o maksymalnej dopuszczalnej prędkości na danym odcinku czy o jego zajętości przez inne składy. - Dodatkowo system zapewnia kontrolę prowadzenia pojazdu trakcyjnego przez maszynistę. W przypadku, gdy maszynista prowadzi pojazd nie przestrzegając ograniczeń, system sygnalizuje tę sytuację wizualnie – na wyświetlaczu i dźwiękowo. Jeżeli prowadzący pojazdem nie reaguje na ostrzeżenia bądź jego działania nie są adekwatne do sytuacji, system wdraża procedurę hamowania – wyjaśnia Michał Siporski.

Jakie korzyści przyniesie ERTMS zwykłym użytkownikom kolei? Za sprawą nowych urządzeń zwiększy się zdolność przepustowa kolei i będzie można uruchomić dodatkowe usługi. Wpłynie to nie tylko na jakość przewozów, ale przybliży polską kolej do międzynarodowych standardów. Dzięki nowoczesnemu systemowi będzie też bezpieczniej. Ryzyko wypadków w ruchu kolejowym zostanie zminimalizowane.

Projekt „Modernizacja Linii Kolejowej E 30, etap II. Pilotażowe wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R w Polsce na odcinku Legnica – Węgliniec – Bielawa Dolna” POIiŚ 7.1-15.1 realizuje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Za montaż urządzeń ETCS odpowiedzialne jest konsorcjum firm Bombardier Transportation Sweden AB oraz Bombardier Transportation (ZWUS) Polska. Firma Kapsch CarrierCom zajmuje się zaś wdrożeniem cyfrowej radiołączności kolejowej GSM-R.

Zakończenie inwestycji przewidziano na koniec 2014 roku.