PKP CARGO wdraża obecnie zintegrowany system informatyczny w zakresie utrzymania taboru. Podobnego systemu na taką skalę jak u największego polskiego towarowego przewoźnika kolejowego nie stosują żadne inne koleje europejskie.
- System ten poprzez zarządzanie wieloma elementami gospodarki taborowej, remontami, częściami zamiennymi, pozwala w znaczący sposób wpływać na efektywność procesu przewozowego – zaznaczał Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo, podczas panelu dyskusyjnego poprzedzającego wręczenie nagród Innowatory, który odbył się 5 października w Łazienkach.
Prezes Balczun wskazał także te obszary, gdzie jest wykorzystywana i premiowana inicjatywa oraz pomysłowość pracowników w tworzeniu nowych, często prostych rozwiązań, ale w istotny sposób usprawniających pracę w spółce. Kilka z takich ostatnio zgłoszonych i wdrożonych rozwiązań zabezpieczających np. wagony przed kradzieżą węgla już przyniosło efekty biznesowe.
Podkreślił też znaczenie synergii wynikających ze współpracy z innymi firmami z różnych branż, np. z Energą czy Newagiem. PKP Cargo, jako dobrze zorganizowana i innowacyjna firma sprawnie dostarcza surowce energetyczne do Energi, a dzięki nowoczesnym i ekologicznym lokomotywom z Newagu oszczędza 30 proc. kosztów paliwa. Natomiast dzięki zastosowaniu lokomotyw wielosystemowych może samodzielnie zrealizować w ramach własnej licencji przewozy poza Polską. PKP Cargo może samodzielnie przewozić towary przez cztery kraje, czyli Czechy, Słowację, Niemcy i Austrię. Takich uprawnień nie ma żadna inna kolej europejska.