Dwa typy rozjazdów dedykowanych dla ruchu pociągów z dużymi prędkościami, wyprodukowane przez lidera Grupy Kapitałowej KZN Bieżanów, uzyskały certyfikaty dopuszczające do stałego użytkowania tych konstrukcji na sieci kolejowej.
- Testy rozjazdów 60E1-1200-1:18,5 sb oraz 60E1-500-1:12 sb, prowadzone były jeszcze pod koniec lipca na zmodernizowanej stacji Ciechanów – mówi Jacek Paś, dyrektor ds. technicznych Kolejowych Zakładów Nawierzchniowych „Bieżanów”. - Zabudowane tam już w ubiegłym roku rozjazdy obu typów poddawane były wielokrotnym badaniom eksploatacyjnym z prędkościami powyżej 160, 180 i 200 km/h - dodaje.
W ramach testów skład ciągnięty przez lokomotywę Husarz prowadząca wagony wyposażone w aparaturę badawczą rozpędzał się do zadanych prędkości i wielokrotnie pokonywał wyznaczone odcinki ze sprawdzanymi rozjazdami. Badane konstrukcje również zaopatrzono w zestawy czujników badających zachowanie się kluczowych elementów rozjazdu w trakcie rzeczywistego obciążenia. Przejazdy pociągu testującego odbywały się z różnymi prędkościami we wszystkich możliwych kierunkach obsługiwanych przez ten element, po to by kompleksowo zbadać jego zachowanie.
- To świetny przykład na elastyczną reakcję firmy na zmieniający się popyt. A fakty są takie, że i w Polsce i na zewnątrz rośnie zainteresowanie elementami nawierzchniowymi dedykowanymi dla prędkości powyżej 160 km/h – podkreśla dyrektor Paś. - To także dowód, że cała Grupa KZN, korzystając z wieloletniego doświadczenia i najwyższych standardów potwierdzonych normami ISO i IRIS, aktywnie uczestniczy w procesie podnoszenia jakości i konkurencyjności oraz faktycznego przyspieszania rozwoju transportu kolejowego w Polsce i Europie – akcentuje szef pionu technicznego spółki.