KI: okres największych prac i wydatków

KI: okres największych prac i wydatków

12 października 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wiceminister transportu Patrycja Wolińska – Bartkiewicz podczas ostatnich obrad Komisji Infrastruktury poinformowała, że poziom wykorzystania środków unijnych w ramach POIiŚ na projekty kolejowe jest niezadowalający, ale ministerstwo podjęło już działania, aby w przyszłości eliminować te straty.

Fot. ec.europa.eu

-  W sumie podpisaliśmy 25 umów na dofinansowanie projektów kolejowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – stwierdziła Patrycja Wolińska – Bartkiewicz. - Oznacza to, że wykorzystanie alokacji unijnej kształtuje się na poziomie 48 proc. z 4mld 480 mln euro przy kursie rozliczeniowym 4,14.

Wiceminister transportu wspomniała również o 5 zrealizowanych projektach infrastrukturalnych, których dofinansowanie w priorytecie 7 POIiŚ wyniosło 18,3 mld zł. Chodzi tu o prace przygotowawcze na linii E20 i E30, budowę linii na warszawskie lotnisko Okęcie, przebudowę dworca kolejowego Gdynia Główna i Wrocław Główny.

- Jeśli chodzi o certyfikacje, to poświadczono wydatki na kwotę ponad 2,4 mlz zł, co stanowi 12 proc. alokacji – tłumaczyła Patrycja Wolińska – Bartkiewicz. - I to jest ta kwota, która budzi niepokój Komisji Europejskiej i wszystkich instytucji, będących w systemie zarządzania.

Według wiceminister transportu wchodzimy w okres (lata 201- 2015)  największych prac i największych wydatków. Dlatego w kwietniu 2012 roku powołano tzw. task force, czyli grupę zadaniową, złożoną z przedstawicieli Komisji Europejskiej, Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, CUPT, Ministerstwa Finansów oraz inicjatywy Jaspers. Na spotkaniach grupy są omawiane projekty, które niosą ze sobą duże ryzyko. Patrycja Wolińska – Bartkiewicz przyznała, że jednym z takich ryzyk jest sytuacja na rynku budowlanym, co wpływa na poziom wydatków, które mogą zostać poświadczone.

Dlatego resort, aby nie dopuścić w przyszłości do podobnej sytuacji, podejmuje szereg działań, zmierzających do wdrożenia planów naprawczych w niektórych projektach, czy przeformułowania zadań. Zgłoszono już kolejne propozycje w ramach zakupu lub modernizacji taboru kolejowego. Są też przygotowane nowe projekty rewitalizacyjne, dotyczące zakupu i montażu poszczególnych przejazdów oraz zakupu rozjazdów.