ŁKA: inwestycje w zaplecze, tabor i tory

ŁKA: inwestycje w zaplecze, tabor i tory

06 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W rejonie stacji Łódź Widzew powstanie zaplecze techniczne do obsługi pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Inwestycja zostanie ukończona w II połowie 2014 r.

Wiz. ŁKA

Największą inwestycją Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, obok zakupu 20 fabrycznie nowych jednostek elektrycznych, jest budowa nowego zaplecza technicznego spółki w rejonie stacji Łódź Widzew. Nowy obiekt zajmie blisko 4,5 ha, a oprócz czterotorowej hali, w której dokonywane będą wszelkie czynności związane z bieżącym utrzymywaniem taboru, powstanie także m.in. myjnia i punkt odfekalniania składów z obiegiem zamkniętym.

– Planujemy oddanie zaplecza w drugiej połowie 2014 roku Staramy się, by była to perełka polskiego kolejnictwa – mówi Maciej Głowacki, prezes spółki.

Dodaje, że łódzka hala będzie pierwszym od kilkudziesięciu lat powstającym od zera nowym zakładem utrzymania taboru w kraju. Jakość obsługi składów ma być większa nie tylko dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technicznym, ale też w związku z wykonywaniem przeglądów taboru przez firmę zewnętrzną.

– Będzie się tym zajmować dostawca jednostek, firma Stadler – informuje Maciej Głowacki.

Będzie bilet aglomeracyjny?

Nowa hala obsłuży składy wyjeżdżające na najważniejsze trasy regionalne wychodzące z Łodzi – do Koluszek, Zduńskiej Woli, Kutna i Łowicza.

– Za kluczowe uznajemy nie tylko dobre utrzymanie taboru, ale też punktualność kursów i dostosowanie oferty do potrzeb – wskazuje priorytety działania nowego przewoźnika Głowacki. – Chcemy, by nasz projekt przyczynił się do wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej województwa łódzkiego i wzrostu popularności transportu zbiorowego w regionie. Aby przyciągnąć pasażerów, chcemy integrować ŁKA z innymi środkami komunikacji publicznej. Razem z urzędem marszałkowskim myślimy też o wprowadzeniu biletu aglomeracyjnego – dodaje.

Z nowej hali na nowe tory

Jak zapewnia Teresa Woźniak z Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, samorząd chce, by trasy, na których będzie operować ŁKA, zostały gruntownie zmodernizowane.

– Chcemy wyremontować linie do Zduńskiej Woli i do Kutna Ta ostatnia inwestycja przerasta jednak możliwości finansowe województwa i liczymy tu na wsparcie z budżetu centralnego – zaznacza.

W przyszłym roku ma natomiast ruszyć rewitalizacja 13-kilometrowego odcinka Łódź Widzew – Zgierz połączona z odbudową dawnych przystanków na trasie.

PLK oczekują wyższych stawek

Na odcinkach Łódź – Koluszki i Zgierz – Łowicz, na które wkrótce mają wyjechać pociągi ŁKA,  tory już zostały wyremontowane. Prace na linii do Łowicza sfinansowało województwo łódzkie. Dziś kursują tam składy Przewozów Regionalnych.

– Dla nas jest to niezrozumiałe, że jeśli linia kolejowa została zmodernizowana ze środków wojewódzkich, PKP PLK oczekują od nas wyższych stawek za dostęp do torów, bo linia jest zmodernizowana, choć zarządca infrastruktury nie wyłożył na to pieniędzy – twierdzi Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes Przewozów Regionalnych.

– Prowadzimy bardzo poważne sprawy sądowe przeciw państwu polskiemu. Dziwię się, że PLK nie zrobią tego samego. Infrastruktura kolejowa jest bardzo niedofinansowana, nie są zapewnione środki nawet na podstawowe potrzeby – dodaje.