Pozytywne wyniki testów ETCS na CMK

Pozytywne wyniki testów ETCS na CMK

13 listopada 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zakończyły się trwające tydzień testy przytorowej części systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągu (ETCS) poziomu 1 zabudowanego przez firmę Thales na Centralnej Magistrali Kolejowej. Do ich przeprowadzenia użyto lokomotywy Husarz. Jazdy testowe zakończyły się pomyślnie.

Fot. Thales

System ETCS zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa, poprzez przekazywanie do kabiny maszynisty informacji z urządzeń instalowanych na liniach kolejowych. Przewidziane w Polsce wdrożenie ETCS zakłada wykorzystanie systemu GSM-R jako medium transmisyjnego dla przesyłania informacji dotyczących jazdy pociągu. Oba systemy (składające się na Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym - ERTMS) są przygotowane do realizowania swoich funkcji dla pociągów konwencjonalnych kursujących z prędkością do 200 km/h a także pociągów dużych prędkości.

Jazdy testowe części przytorowej podsystemu ETCS poziomu 1 były prowadzone na odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej z Grodziska Mazowieckiego do Olszamowic w dniach 5-12 listopada 2012 r. Ostatniego dnia testów powtórzono częściowo testy na południowym odcinku linii CMK z Olszamowic do Zawiercia. Jazdy testowe prowadzone były lokomotywą Husarz należącą do PKP Intercity. Jazdy prowadzone były z prędkością 160km/h. Przypomnijmy, że testy z prędkością 200 km/h odbyły na odcinku Psary – Góra Włodowska w maju 2012 r.

W trakcie zakończonych testów realizowano scenariusze opracowane na podstawie dokumentu „Przypadki testowe” opracowanego przez Thalesa i zatwierdzonego przez zamawiającego, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe.

W trakcie jazd testowych uczestniczyli przedstawiciele Jednostki Notyfikowanej - konsorcjum firm w składzie: Arsenal Race z Austrii i Instytut Kolejnictwa. - Generalnie, przeprowadzone testy potwierdziły poprawność projektu i zabudowy przytorowej części podsystemu ETCS poziomu 1 – informuje Paweł Przyżycki, dyrektor handlowy Thales.

Wyniki testów zostaną zawarte w Raporcie z jazd testowych i przekazane Jednostce Notyfikowanej oraz PKP PLK. Centralna Magistrala Kolejowa powinna być gotowa do prowadzenia ruchu pociągów z prędkością  200 km/h do marca 2013 roku.