Rekordowy intermodal w BCT Gdynia

Rekordowy intermodal w BCT Gdynia

05 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Gdyni w listopadzie pobił swój dotychczasowy rekord intermodalny, przeładowując na terminalu kolejowym aż 17 568 TEU. Udział kolei w ubiegłym miesiącu stanowił 54,1 procent wszystkich kontenerów obsłużonych w BCT.  Łącznie przeładowano tam w listopadzie 32 457 TEU, a od początku 2012 roku 377 177 TEU. 

Fot. BCT Gdynia

- Jesteśmy świadomi tego, że przewozy intermodalne stanowią przyszłościowy kierunek rozwoju transportu - mówi Piotr Frąckowiak, intermodal manager w BCT. - Zgodnie z Białą Księgą Transportową do 2050 roku 50 proc. wszystkich towarów ma być przeniesionych z dróg na alternatywne środki transportu m.in. kolej. Przykład BCT potwierdza, że jest to możliwe nawet w Polsce, gdzie średni udział przewozów intermodalnych obecnie kształtuje się na poziomie od trzech do pięciu procent.

Gdyńska spółka BCT to lider wśród polskich terminali pod względem wykorzystania kolei w obsłudze kontenerów. Udział kolei systematycznie wzrasta od 2010 r., co obrazuje poniższy wykres.

Udział przeładunków kolejowych w BCT Gdynia w latach 2004 – 2012* (styczeń-listopad)

 

Osiągnięcie tak wysokiego wyniku było możliwe dzięki stale zwiększającej się liczbie połączeń kolejowych z terminalami wewnątrz kraju i na szlaku Bałtyk – Adriatyk. W maju 2012 roku BCT podpisał umowę z międzynarodowym operatorem, firmą Baltic Rail, której połączenie z Gdyni do Dąbrowy Górniczej, a obecnie do Sławkowa, realizuje dwa razy w tygodniu.

Stanowi ono ważny krok w kierunku realizacji koncepcji europejskiego korytarza transportowego Bałtyk – Adriatyk. Do grona klientów spółki dołączyła w 2012 roku również firma Polzug, która uruchomiła regularne połączenie z Poznania do Gdyni. W ostatnich miesiącach BCT rozszerzył zakres usług o przeładunki naczep samochodowych na wagony kolejowe, a od listopada obsługuje także regularne połączenie z Warszawą, realizowane przez ATC Rail i Cargosped.

Możliwości przeładunkowe z wykorzystaniem kolei w BCT w najbliższych latach będą stale rosnąć. Do 2015 r. terminal zrealizuje bowiem największy w swojej historii program inwestycyjny, w ramach którego podniesie intermodalny potencjał terminalu, a dzięki inwestycjom Zarządu Morskiego Portu Gdynia zmodernizuje swój terminal kolejowy. Program o wartości ponad 153 mln, w jednej trzeciej jest finansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach rozstrzygniętego w ubiegłym roku konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Wyniki BCT Gdynia w 2012r.