PLK: budujemy ściany nowej Łodzi Fabrycznej

PLK: budujemy ściany nowej Łodzi Fabrycznej

17 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Rozpoczyna się budowa ścian szczelinowych łódzkiego dworca podziemnego – ogłosił na dzisiejszej konferencji prasowej Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy CRI PKP PLK. To kolejny etap budowy Łodzi Fabrycznej – potrwa około 6 miesięcy.

PLK: budujemy ściany nowej Łodzi Fabrycznej
Fot. PKP PLK

– Plac budowy nowego dworca jest przygotowany do rozpoczęcia kolejnych części inwestycji – powiedział Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. – Budowniczy będą teraz stawiać ściany szczelinowe – dodał.

– Wybraliśmy technologię stosowaną z powodzeniem od kilkudziesięciu lat w Polsce i na świecie. Polega ona na stawianiu ściany w przygotowanej wcześniej szczelinie – tłumaczył Marcin Zaręba, dyrektor kontraktu konsorcjum TORPOL – Astaldi – PBDiM – Intercor realizującego inwestycję.

– Ściany będą mieć 20 m wysokości i 1 m szerokości. Aby zapobiec osypywaniu się ziemi, zabezpieczamy powstającą szczelinę zawiesiną betonitową, w której pracuje ważąca około stu ton wgłębiarka. Jej chwytak cały czas porusza się w tej zawiesinie. Po osiągnięciu odpowiedniej głębokości wkładane jest do niej zbrojenie, a potem rozpoczyna się proces betonowania samozagęszczalnym betonem – wyjaśniał szczegóły techniczne Zaręba.

Zdaniem Macieja Dutkiewicza technologia ścian szczelinowych pozwala na obniżenie kosztów inwestycji i skrócenie czasu jej realizacji.

– Ważne jest też, że są one wielofunkcyjne: stanowią ściany przyszłego dworca, są izolatorem zabezpieczającym budynek przed wodami gruntowymi, a w czasie budowy zabezpieczają cały wykop – uzupełnił Marcin Zaręba.

Ten etap budowy potrwa około pół roku, a roboty będą prowadzone także w czasie zimy.

– Jesteśmy przygotowani na prace w temperaturach do -5 stopni bez żadnych problemów – twierdzi Zaręba. Nowy dworzec Łódź Fabryczna ma być gotowy do lutego 2015 roku. Całkowity koszt inwestycji to przeszło 1,4 mld zł. Jak mówi Katarzyna Ziarkowska, dyrektor projektu w PKP PLK, zafakturowano już prace o wartości około 71 mln zł.