Zmodernizowane tramwaje wracają na tory Górnego Śląska i Zagłębia. Na razie dotarły jednak pierwsze dwa zmodernizowane tramwaje typu 105 N. Będzie ich w sumie 75.
Jeden z tramwajów trafił do zajezdni w Gliwicach, drugi do Będzina, naturalne więc, że uroczysta prezentacja modelu o dumnej nazwie Moderus Alfa, odbyła się w Zabrzu i miastach Zagłębia Dąbrowskiego.
Prezentacji najpopularniejszego w regionie wagonu po modernizacji, wraz z prezesem Tramwajów Śląskich Tadeuszem Freislerem, dokonali prezydent Zabrza Małgorzata Mańka-Szulik, wiceprezydenci Będzina i Sosnowca - Józef Pilch i Arkadiusz Chęciński, przewodniczący zarządu KZK GOP i jego zastępca – Roman Urbańczyk i Marek Kopel oraz wiceprezes spółki Modertrans Jarosław Bakinowski.
Zmodernizowane tramwaje z poprzednikami łączy w zasadzie tylko sylwetka. Nowy jest system napędowy – cichy i energooszczędny. Specjalny system pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania i przekazuje ją z powrotem do sieci. Zmodernizowany tramwaj lepiej poradzi sobie z tzw. "śliską szyną" dzięki zastosowaniu piasecznic – urządzeń sypiących piasek na szyny bezpośrednio przed kołami. Nowe, ciche są również mechanizmy otwierania drzwi, wyposażone w system zabezpieczenia pasażera przed przychwyceniem. Ponadto wagony są monitorowane, kabina motorniczego jest klimatyzowana a siedziska zostały obite materiałem z wzorem wybranym przez pasażerów w internetowym głosowaniu.
Do końca roku wykonawca dostarczy jeszcze 4 zmodernizowane wagony. Aktualnie trwa szkolenie motorniczych i przygotowanie wagonów do ruchu. Pierwsze Moderusy Alfa wyjadą na tory w styczniu przyszłego roku.
Modernizacja wagonów typu 105 N jest elementem Projektu pn. “Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą” współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko. W jego ramach gruntowaną modernizację przejdzie 75 wagonów. 45 zmodernizuje konsorcjum firm Modertrans Poznań Sp. z o.o. oraz MPK Łódź Sp. z o.o., 30 kolejnych Zakład Usługowo Remontowy Tramwajów Śląskich S.A. w Chorzowie. Całkowity koszt tej modernizacji 73.998.000 zł netto.
Fot. Tramwaje Śląskie