Sieć TEN-T poszerzy się o linie w Polsce

Sieć TEN-T poszerzy się o linie w Polsce

19 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Komisja Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego przyjęła poprawki włączające m.in. połączenia kolejowe Szczecin - Berlin do sieci bazowej, natomiast połączenia Wrocław – Berlin i Gdańsk - Berlin do sieci kompleksowej Transeuropejskich Sieci Transportowych. Włączenie tych tras do ww. sieci oznacza, że połączenia będą kwalifikować się do otrzymania znacznych środków na konieczną rozbudowę.

Fot. Rafał Wilgusiak

Wielomiesięczne prace Bogusława Liberadzkiego w Parlamencie Europejskim zostały zwieńczone wielkim sukcesem w Komisji Transportu i Turystyki. Przełom nastąpił podczas wczorajszego posiedzenia unijnej Komisji Transportu i Turystyki.

Uwzględnienie linii Szczecin – Berlin w sieci TEN-T umożliwi zamknięcie 30 kilometrowej luki w elektryfikacji trasy kolejowej, dzięki czemu pociągi będą mogły kursować między tymi miastami w ciągu mniej niż dwóch godzin, zamiast - jak dotychczas - pięciu.

Także na wniosek Bogusława Liberadzkiego trasa kolejowa z Berlina przez Forst (Łużyce) do Wrocławia oraz trasa między Berlinem a Gdańskiem zostały włączone do Transeuropejskich Sieci Transportowych jako część sieci kompleksowej. Te połączenia kolejowe ze starą tradycją nie były dotychczas uwzględnione w TEN-T w ogóle.

Ponadto Korytarz Sieci Bazowej Bałtyk- Adriatyk zostanie poszerzony o odgałęzienie do Pomorza Zachodniego. Poprawka złożona przez biuro Bogusława Liberadzkiego 4 października 2012 r. i podpisana przez czterech polskich posłów z różnych grup politycznych została także przyjęta przez Komisję Transportu i Turystyki.

Uwzględnienie osi Szczecin/Świnoujście-Poznań-Wrocław-Ostrava w jednym z transeuropejskich Korytarzy Sieci Bazowej oznacza zapewnienie dopłat w wysokości aż do 85 proc. na rozbudowę infrastruktury kolejowej i drogowej oraz na podłączenie portów w Szczecinie i Świnoujściu do zaplecza w głębi kraju.

Pomimo poparcia aż jedenastu polskich posłów niestety nie udało się uzyskać większości dla innej poprawki, która w Korytarzu uwzględniłaby także Zieloną Górę oraz trasę CE-59. - „Jest to m.in. skutkiem całkowitego braku widocznego poparcia tego projektu ze strony polskiego rządu” – pisze biuro Bogusława Liberadzkiego.