Wrocław: operacja most nad Odrą

Wrocław: operacja most nad Odrą

21 grudnia 2012 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Z wykorzystaniem barki 200-tonowe przęsło przepłynęło na ląd. To kluczowy moment demontażu jednego z dwóch 500-metrowych mostów kolejowych nad Odrą w ramach prowadzonej przez PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacji linii E59 Wrocław – Poznań.

Fot. PKP PLK

Wodno-lądowa operacja trwała dobę. Rozpoczęła się 20 grudnia. Konstrukcja oparta na przyczółku i filarze pomiędzy stacją Wrocław Popowice i przystankiem Wrocław Osobowice została z jednej strony umocowana na barce i przepłynęła przez Odrę. 21 grdunia rano stanęła po stronie stacji Popowice. Tu 60-metrowa kratownica zostanie rozebrana.

Wyższa od poprzedniej

Nową przeprawę stworzą 2 przęsła stalowe o łącznej długości 131 m i żelbetowa konstrukcja na 27 odnowionych i wzmocnionych filarach. Ze względu na wymagania przeciwpowodziowe będzie wyższa o 35 cm od poprzedniej.

Prace przy moście rozpoczęły się jesienią tego roku. Wykonawca rozebrał dwa przęsła stalowe nad terenem zalewowym. Zdemontowana została część konstrukcji żelbetowej. Trwają prace związane ze wzmacnianiem filarów. Pierwsze nowe przęsło połączy Osobowice z Popowicami wiosną 2013 roku. Po oddaniu do eksploatacji, pierwszy most przejmie ruch pociągów. Modernizacja obejmie wówczas równoległy obiekt.

Modernizacja mostów będzie kosztowała ok. 41 mln zł. i zakończy się w 2014 r.

Bezpośrednim wykonawcą jest firma Intercor z Zawiercia.

100 obiektów

Modernizacja linii kolejowej E59  na odcinku Wrocław - granica województwa dolnośląskiego obejmuje poza odrzańskim mostem około 100 obiektów inżynieryjnych. Trwają prace przy konstrukcji mostu nad Widawą. Także na szlaku ze Żmigrodu do Korzeńska przebudowa obejmuje 5 mostów: nad rzeką Sąsiecznica, Kanałem Sowinia (Młynówka), rzeką Barycz, Kanałem Stawnik (Kokot) i nad rzeką Orlą.

Modernizowane są tory i podtorze, sieć trakcyjną oraz system sterowania ruchem kolejowym i system łączności. Przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych i montaż urządzeń sygnalizacji przejazdowej zwiększy bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

Obecnie trwają prace na szlaku Wrocław Osobowice – Wrocław Popowice – Wrocław Mikołajów oraz na odcinku Pęgów – Wrocław Osobowice i Oborniki Śląskie – Skokowa.   Roboty kontynuowane są także na stacji Żmigród oraz na szlaku ze Żmigrodu do Korzeńska.

Po modernizacji linii E59 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Czas podróży z Wrocławia do granicy województwa dolnośląskiego skróci się o 20 min.

Obsługę podróżnych zapewnią wygodne perony z pełnym systemem informacji i dostępne dla osób niepełnosprawnych.

Do 2014 roku

Całkowity zakładany koszt projektu „Modernizacja linii kolejowej E59  na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław – gr. województwa dolnośląskiego” to 1 522 135 001 zł. Realizacja przewidziana jest do 2014 r.

Wykonawcą robót jest Konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych, Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Komunikacyjnej „DOLKOM”, PKP Energetyka, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury.

Za urządzenia sterowania ruchem kolejowym odpowiada Konsorcjum firm: Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o., Krakowskie Zakłady Automatyki, Roman Sabat Biuro Wdrożeniowo-Projektowe SABEL.

Linia E59 to międzynarodowy ciąg transportowy z Malmö – Ystad do Wiednia, Budapesztu i Pragi. Najkrótsze i najdogodniejsze połączenie Skandynawii z Europą Środkowo-Wschodnią i Bałkanami. Objęta jest „Umową Europejską o Głównych Międzynarodowych Liniach Kolejowych” (AGC), stanowi fragment Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN). W Polsce łączy Szczecin, Poznań, Wrocław, Międzylesie.

Projekt „Modernizacja linii kolejowej E59  na odcinku Wrocław - Poznań, Etap II - odcinek Wrocław - granica województwa dolnośląskiego” współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Obejrzyj galerię zdjęć z demontażu mostu

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Świątecznie na Dworcu Centralnym Świątecznie na Dworcu Centralnym
Następny artykuł Artystyczny koniec świata na Dw. Centralnym Artystyczny koniec świata na Dw. Centralnym