Niewątpliwie do najważniejszych wydarzeń tego roku można zaliczyć organizację kolejowych przewozów pasażerskich dla kibiców z całej Europy.
Kolejarze lepiej spisali się podczas Euro niż piłkarze – stwierdził niedawno minister Sławomir Nowak. I miał rację, kolej nie zawiodła podczas piłkarskich mistrzostw Europy. PKP Intercity na czas i bezpiecznie przewiozło do i z Polski wszystkich kibiców, którzy wybrali kolej. Świetnie też spisali się przewoźnicy regionalni, którzy dowozili gości z całej Europy na mecze, do przystanków przy stadionach. Obyło się bez utrudnień i opóźnień.
Przed Euro 2012 PKP Intercity wykonało naprawy dodatkowych wagonów, PKP PLK wzmocniły ekipy dyżurnych ruchu i uruchomiły centralne zarządzanie ruchem w całym kraju, a Straż Ochrony Kolei zapewniła dodatkowe patrole na stacjach kolejowych. Kolejarze wprowadzili też nowe metody zakupu biletów (przez Internet i telefon) czy sieć bezprzewodową (Wi-Fi) na największych dworcach.
Na Euro 2012 zmodernizowano lub wyremontowano największe dworce i stacje kolejowe. Dziś już nie straszą zniszczonymi wnętrzami dworce w Warszawie, Gdyni, Wrocławiu, Poznaniu (powstał nowy dworzec) czy Przemyślu. Na przypomnienie zasługuje wykonanie nowoczesnego przystanku Warszawa Stadion czy wprowadzenie na stacjach nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej. W stolicy tuż przed EURO oddano do użytku zupełnie nową stację – Warszawa Lotnisko Chopina, do której docierają pociągi dzięki wykonaniu łącznicy z linią nr 8.
Co istotne, inwestycje rozpoczęte przed Euro – takie jak budowa dworca w Katowicach, który został oddany w końcówce października – nie zostały zaniechane. Kontynuowany jest program modernizacji dworców, a PKP Intercity wciąż inwestuje w tabor kolejowy. Zresztą takie było założenie – inwestycje na Euro będą służyły pasażerom przez lata.
Wszystkie najważniejsze wydarzenia z 2012 roku zostały przedstawione w najnowszym numerze tygodnika „Kurier Kolejowy” nr 52-53.