Transport miejski Wisła I i Wisła II na dnie szybu startowego

Wisła I i Wisła II na dnie szybu startowego

10 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dwie praskie tarcze TBM o numerach seryjnych S-646 i S-760 zostały w środę opuszczone pod ziemię. Operacja rozpoczęła się o godz. 9.30. Po ponad dwóch godzinach Wisła I bezpiecznie osiadła na betonowej „kołysce” w szybie startowym stacji Dworzec Wileński. Kilka godzin później obok niej znalazła się również Wisła II.

Fot. M. Żuchowski

Tak jak w kwietniu ubiegłego roku, korpus tarczy TBM został podniesiony i opuszczony pod ziemię za pomocą ogromnego dźwigu. Wymagało to niezwykłej precyzji operatora żurawia oraz pracowników, którzy za pomocą lin zmieniali położenie i kierunek ruchu transportowanego elementu. Ze względu na bliskie sąsiedztwo budynków, pracownicy mieli też do dyspozycji dużo mniej miejsca niż w przypadku placu budowy przy rondzie Daszyńskiego.

W szybie startowym czekają już elementy zaplecza technicznego TBM-u Wisła I. Teraz rozpocznie się łączenie wszystkich tych części w dwie, 97-metrowe maszyny. Również tutaj, do korpusów tarcz zostaną zainstalowane głowice skrawające.

Zgodnie z trasą centralnego odcinka II linii metra, na Pradze tunele będą przebiegały z północy na południe. Oznacza to, że Wisła I, która została umieszczona w zachodnim otworze szybu startowego wykona tunel zachodni, który po pokonaniu zakrętu w okolicy stacji Stadion, będzie tunelem północnym. TBM Wisła II będzie drążyła tunel wschodni i południowy.