Do końca tego miesiąca Komisja Europejska przedstawi propozycję pełnego otwarcia na międzynarodową konkurencję przewozów pasażerskich w całej Unii. W ramach tzw. czwartego pakietu kolejowego od 1 stycznia 2019 r. każdy przewoźnik uzyska prawo do świadczenia usług na liniach wewnętrznych innego państwa Wspólnoty – donosi „Dziennik Gazeta Prawna”.
W sensie rynkowym strategiczne założenia dla czwartego pakietu kolejowego dotyczą:
- strukturalnego rozdziału między zarządzaniem infrastrukturą a świadczeniem usług transportowych,
- europejskiego organu regulacyjnego, co ma zreformować zarządzania na rynku infrastruktury kolejowej,
- przedsiębiorstw korytarzowych dla kolejowych korytarzy transportowych,
- wzmocnienie kompetencji Europejskiej Agencji Kolejowej ERA i przemianowana jej w europejski organ ds. bezpieczeństwa z oddziałami regionalnymi,
- rewizji dyrektywy ds. bezpieczeństwa kolejowego.
Rewolucyjną zmianą będzie też pełne otwarcie krajowych rynków pasażerskich przewozów kolejowych. Według planów ma to nastąpić poprzez wprowadzenie otwartego przetargu na te usługi. Wygra ten, kto z ekonomicznego punktu widzenia przedstawi najkorzystniejsze warunki realizacji zamówienia.
Wówczas niewykluczone, że niemiecki przewoźnik, Deutsche Bahn woziłby pasażerów między Wrocławiem i Krakowem, a hiszpańskie Renfe kursowałoby z Gdańska do Warszawy. W przekonaniu unijnych urzędników, taka konkurencja powinna wpłynąć na poprawę jakości usług i realnie obniżyć ich cenę.