Spółka oferująca usługi teleinformatyczne dla firm kolejowych zamierza zostać operatorem kilku kanałów sprzedaży biletów – w tym automatów – w których kupimy bilety różnych przewoźników.
Sławomir Nowicki, prezes PKP Informatyki, w rozmowie z „Kurierem Kolejowym”, zdradza, że spółka chce rozszerzyć działalność. Dzięki zakupowi w końcu 2012 r. Kolejowych Zakładów Łączności w Bydgoszczy, firma włączyła do swojej oferty m.in. biletomaty, parkomaty i infomaty. I ma pomysły na nowy biznes. Jednym z nich jest integracja sprzedaży biletów kolejowych.
- Dzisiaj na dworcach mamy wiele typów biletomatów, które należą (bezpośrednio lub w metodzie operatorskiej) do różnych przewoźników. Charakteryzują się one różną logiką zakupu biletów, mają różny designe, w jednych za bilet można zapłacić tylko gotówką w innych gotówką lub kartą, a w jeszcze innych tylko kartą, itd. Poza tym w każdym z nich można kupić bilet tylko określonego przewoźnika. Dlatego podróżujący np. z Wejherowa do Pszczyny musi kupić aż trzy różne bilety – dajmy na to: PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście, PKP Intercity i Kolei Śląskich. My chcemy dać mu możliwość zakupu biletu w jednym miejscu na całą podróż – mówi Sławomir Nowicki.
Koncepcja spółki opiera się na sprzedaży biletów w sposób jednorodny poprzez wszystkie dostępne kanały, poza biletomatami także przez Internet oraz kasy stacjonarne i mobilne - niezależnie od przewoźnika.
W ostatnich latach było kilka prób uruchomienia sprzedaży biletów różnych przewoźnikow w kasach jednego operatora, a także w Internecie, ale z niewiadomych względów nie zakończyły się sukcesem. Sławomir Nowicki jest przekonany, że jego spółce się powiedzie a przewoźników skłonią do współpracy z PKP Informatyka czynniki ekonomiczne.
- Dzisiaj przewoźnicy inwestują we własną infrastrukturę sprzedaży biletów. To właśnie świadomość, że sprzedaż może odbywać się mniejszym kosztem i do tego na większą niż dotąd skalę, przekona ich do naszej oferty. Aktualnie prowadzimy rozmowy z lokalnymi przewoźnikami. Ich zainteresowanie naszym projektem jest bardzo duże – mówi Nowicki.
Projekt ma być zrealizowany przy udziale zarządcy infrastruktury kolejowej, właściciela dworców oraz przewoźników. Od strony technicznej sieć automatów stworzy PKP Informatyka wraz z KZŁ.