IC: pierwsze zmodernizowane wagony już gotowe

IC: pierwsze zmodernizowane wagony już gotowe

17 stycznia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Kończy się modernizacja pierwszych z 68 wagonów PKP Intercity. Pierwsze egzemplarze zmodernizowanego taboru trafią do przewoźnika w lutym 2013. Będą to wagony modernizowane  w bydgoskiej fabryce Pesa.

IC: pierwsze zmodernizowane wagony już gotowe
Fot. PESA Bydgoszcz

Do połowy lipca 2013 r. na tory wyjedzie już cały odnowiony tabor.  Pod koniec lipca 2012 roku PKP Intercity podpisało umowy z trzema podmiotami na modernizację 68 wagonów. Łączna wartość kontraktów opiewała na kwotę prawie 180 mln złotych, z czego ponad 60 mln pochodziło ze środków Unii Europejskiej.

- Pierwsze wagony już niedługo opuszczą zakłady PESY. Będą to wagony bezprzedziałowe 2 klasy z miejscem na rowery. Niedawno odwiedziliśmy zakłady bydgoskie zakłady i widzieliśmy postęp w pracach. Wagony docierać będą do nas partiami, sukcesywnie w kolejnych miesiącach - mówi Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity. - Zgodnie z harmonogramem całego projektu wkrótce powinniśmy otrzymać również pierwsze wagony od NEWAGu oraz FPS. Pasażerowie, podróżujący na trasie Przemyśl – Szczecin, na pewno jeszcze w tym roku odczują dużą różnicę w komforcie jazdy - dodaje Malinowski.

 - W naszym zakładzie zostanie zmodernizowanych w sumie 38 wagonów trzech typów – bezprzedziałowe pierwszej i drugiej klasy oraz wagony gastronomiczne. Obecnie modernizujemy wszystkie typy wagonów. Prace są prowadzone na różnym stopniu zaawansowania - mówi Michał Żurowski, rzecznik prasowy PESA Bydgoszcz. - Po ich zakończeniu klienci PKP Intercity będą mieli do dyspozycji bardzo nowoczesny produkt, wyposażony w elektroniczne tablice informacyjne, automatyczne drzwi wejściowe (odskokowo-przesuwne), czy gniazda elektryczne i klimatyzację - dodaje Żurowski.

Realizacją zamówienia dla PKP Intercity zajęły się: poznański H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., nowosądecki NEWAG S.A. oraz konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz z firmą Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”.

 Przedmiotem umowy była modernizacja 68 wagonów pasażerskich, przeznaczonych do obsługi połączenia kolejowego na trasie Przemyśl – Rzeszów – Kraków – Katowice – Opole - Wrocław – Poznań – Szczecin, pociągami kategorii TLK (Twoje Linie Kolejowe). Jednym z kluczowych elementów prac modernizacyjnych jest dostosowanie wagonów do prędkości 160 km/h, co wraz z prowadzonymi przez zarządcę infrastruktury pracami modernizacyjnymi na linii, pozwoli na skrócenie czas przejazdu pociągów TLK kursujących w relacji Przemyśl – Szczecin.

W ramach zamówienia PKP Intercity modernizuje zarówno wagony klasy 1 i 2. Część z nich jest przekształcana w wagony bezprzedziałowe i dostosowywana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Dziesięć wagonów zostanie wyposażonych w stojaki do przewozu rowerów, a kolejne 10 zostanie przystosowanych do świadczenia usług gastronomicznych. W przypadku udogodnień dla osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach inwalidzkich, zamontowane zostaną odpowiednie kabiny toalet, a drzwi wejściowe do wagonów i przedziałów oraz korytarze zostaną poszerzone.   Wagony zostaną również wyposażone w platformy wjazdowe lub urządzenia dźwigowe.

 - Już w 2014 roku liczba nowych i zmodernizowanych wagonów będzie wyższa od liczby starych, a w 2015 proporcje te będą wynosiły prawie jeden do dwóch, na korzyść nowych składów. Oznacza to zmniejszenie średniego wieku wagonów i co za tym idzie zwiększenie komfortu jazdy. W przyszłym roku na polskie tory wjadą również składy zespołowe Pendolino. Oznacza to, że obecnie jeżdżący tabor na trasie Trójmiasto – Warszawa- Katowice / Kraków będziemy mogli przesunąć na inne trasy. To będzie duża i pozytywna zmiana dla pasażera - dodaje Janusz Malinowski.

Przewoźnik po raz pierwszy w specyfikacji zamówienia umieścił punkt, by w wagonach znalazły się urządzenia wzmacniające sygnał telefonii komórkowej. Dotychczas były one montowane na podstawie umowy z jednym z operatorów komórkowych. Obecnie na prawie 1700 eksploatowanych wagonów, 568 posiada tego typu urządzenia. Wszystkie zmodernizowane wagony zostaną również wyposażone w klimatyzację oraz WC z zamkniętym obiegiem.

- Czas trwania modernizacji jest uzależniony od zakresu prac, konieczności wykonywania badań i homologacji oraz dostaw komponentów, ale średnio wynosi około 70 dni kalendarzowych. Sam proces składa się z kilku głównych etapów: demontaż wyposażenia, piaskowanie, modernizacja poszycia pudła, prace ślusarsko-spawalnicze, malowanie pudła wagonu, zabudowa wagonu oraz badania i homologacja -  Michał Żurowski.

Unia Europejska współfinansuje przedsięwzięcie Przewoźnika w ramach Funduszu Spójności z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013. Całkowity koszt przedsięwzięcia – modernizacji 68 wagonów - to 179 196 363 zł, z czego ze środków unijnych PKP Intercity otrzyma 60 352 675,81 zł.