Oddala się wizja przywrócenia ruchu pasażerskiego na linii nr 25 między Skarżyskiem-Kamienną a Końskimi. Mimo zainteresowania ze strony mieszkańców i samorządowców PR nie planują rozpoczęcia kursów.
– W najbliższym czasie nie planujemy przywrócenia połączeń między Skarżyskiem-Kamienną a Opocznem, mimo iż samorząd województwa łódzkiego rozpoczął regularne kursy między Tomaszowem a Opocznem. Nie dysponujemy szynobusami, a linia na tym odcinku jest niezelektryfikowana – wyjaśnia Robert Zaborski, dyrektor Świętokrzyskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.
Nie wyklucza on jednak zmiany decyzji w tej sprawie, gdyby wspomniany odcinek został zelektryfikowany. Ale na to się nie zanosi.
– Linia jest na całej długości przejezdna, a między Tomaszowem a Opocznem dopuszczalna prędkość składów pasażerskich wynosi nawet 80 km/h. W najbliższym czasie nie należy się spodziewać elektryfikacji tego odcinka, powodem jest brak pieniędzy – informuje Piotr Małek, zastępca dyrektora ds. technicznych Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Skarżysku-Kamiennej.
Urząd na razie na nie
Od zelektryfikowania odcinka linii nr 25, a także przeprowadzenia jego modernizacji, decyzję o powrocie przewozów pasażerskich warunkuje też świętokrzyski urząd marszałkowski.
– Ruch pociągów pasażerskich na odcinku Skarżysko – Końskie – Tomaszów zawieszono trzy lata temu, powodem była mała liczba pasażerów. W efekcie wpływy z biletów tylko w kilku procentach pokrywały koszty utrzymania tej linii. Dodatkowo jest to linia niezelektryfikowana, a my nie posiadamy taboru spalinowego do jej obsługi – wyjaśnia Iwona Sinkiewicz-Potaczała, rzecznik prasowy marszałka województwa świętokrzyskiego.
– Decyzję o likwidacji połączenia kolejowego podjęto po wcześniejszych, prawie dwuletnich analizach. Wykazały one, iż utrzymywanie go jest nieekonomiczne – dodaje.
Nie poddają się
Samorządy lokalne nie ustają jednak w walce o przywrócenie połączenia. Starać się o to zamierza zarówno burmistrz Końskich Michał Cichocki, jak i wójt Bliżyna Mariusz Walachnia. Zdaniem tego drugiego powrót pociągów na szlak to nie tylko skomunikowanie gminy z resztą województwa czy możliwość skrócenia czasu przejazdu do Warszawy czy Krakowa, po wybudowaniu – w przyszłości – przystanku w Opocznie na CMK. To także szansa na rozwój turystyki w rejonie.
Zdaniem samorządów lokalnych, tymczasowym rozwiązaniem byłoby przedłużenie połączenia realizowanego przez woj. łódzkie do Skarżyska-Kamiennej i podział kosztów z tym związanych między oboma samorządami (łódzkim i świętokrzyskim).