PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na wykonanie naprawy 271 wagonów osobowych. W postępowaniu zwyciężyło dwóch wykonawców, konsorcjum firm Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz Newag. Przewoźnik przeznaczy na remont ponad 50 mln złotych.
O udzielenie poszczególnych zamówień ubiegało się pięciu wykonawców. Oprócz zwycięzców w przetargu startowali: H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych z Poznania, Tabor Szynowy Opole oraz czeska firma Janoza.
Przedmiotem zamówienia było wykonanie naprawy okresowej (naprawy rewizyjnej) 271 kolejowych wagonów osobowych na czwartym poziomie utrzymania, tj. wykonanie naprawy o zakresie prac obejmującym przegląd, naprawę lub wymianę podzespołów i zespołów połączoną z częściowym ich demontażem z wagonu oraz naprawę lub wymianę elementów zużytych bądź uszkodzonych wchodzących w skład wagonów. Zamówienie zostało podzielone na 24 części, na które zamawiający dopuścił składanie ofert częściowych. W dwóch częściach na 9 wagonów (w sumie) nie wyłoniono wykonawców.
Konsorcjum Pesy i ZNTK „Mińsk Mazowiecki” wyremontuje łącznie 147 wagonów, w tym 2 typu 143Ac, 6 typu 145Ab, 9 typu 152A, 22 typu Z1B, 15 typu XB, 2 typu 406A, 6 typu 113A, 50 typu WL, 30 typu WL (oddzielne zadanie), 1 typu 507A, 4 typu 152A. Kwota wszystkich remontów wynosi ponad 30 mln zł.
Z kolei Newag, który startował samodzielnie przeprowadzi naprawę 110 wagonów, w tym 8 typu Z2A, 3 typu Z1A, 10 typu 112ALux, 22 typu 154A, 6 typu 159A, 10 typu 136A, 17 typu Z2B, 15 typu 11Arow, 5 typu 111ALux, 12 typu WR, 2 typu 155A. Kwota wszystkich remontów wynosi ok. 22 mln zł.
- Jesteśmy zadowoleni z faktu, że wykonamy naprawy pojazdów dla PKP Intercity – mówi Józef Michalik, dyrektor marketingu Newag. – Szczególnie ważnym jest to, że nasza praca poprawi bezpieczeństwo I komfort jazdy podróżnych w Polsce.
Naprawa ma zostać wykonana w ciągu 18 miesięcy od dnia udzielenia zamówienia.
W 2011 r. PKP intercity wykonało naprawy rewizyjne 890 wagonów oraz 59 lokomotyw, w sumie za kwotę ponad 160 mln zł. W 2012 roku PKP Intercity zaplanowało naprawy rewizyjne ponad 1000 wagonów i 150 lokomotyw. Strategia taborowa do 2014/15 roku zakłada, że docelowo przewoźnik dysponować będzie: 1700 wagonami, 300 wagonami specjalizowanymi, 200 lokomotywami do 120 km/h, 50 lokomotywami manewrowymi, 70 lokomotywami do 160/200 km/h, 20 składami zespołowymi HS RST.