Stadler dostarczy KISS-y do Moskwy

Stadler dostarczy KISS-y do Moskwy

15 lutego 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Grupa Stadler Rail, dostawca systemowych rozwiązań w dziedzinie pojazdów szynowych dostosowanych wygrała przetarg na dostawę 24 piętrowych zespołów trakcyjnych ogłoszony przez rosyjskiego przewoźnika Aeroexpress.

Fot. Stadler Rail

Pociągi będą obsługiwać połączenia pomiędzy centrum Moskwy i trzema lotniskami. Wartość zamówienia, które będzie zrealizowane w nowej fabryce Grupy Stadler Rail w Mińsku na Białorusi oraz w Szwajcarii, to około 350 mln euro. Obecnie trwa budowa zakładu w Mińsku, który zostanie uruchomiony jesienią 2013 roku. Zlecenie zawiera także opcję na dostawę kolejnych 13 pociągów.

Aeroexpress zamówił 16 czteroczłonowych i 8 sześcioczłonowych piętrowych zespołów trakcyjnych, które mają zostać dostarczone do końca 2016 roku.

- To już nasze drugie zlecenie na dostawę pociągów pochodzące z Rosji. Po pierwszym kontrakcie, który przed półtora roku podpisaliśmy z producentem taboru kolejowego Transmaszholding, zamówienie dla Aeroexpress to nasz kolejny krok milowy na rosyjskim rynku – powiedział Peter Spuhler, prezes i właściciel Grupy Stadler Rail.

Dane techniczne pojazdów
Pojazdy zamówione przez Aeroexpress zostaną wyprodukowane na bazie pociągów typu KISS. Będą się jednak w dużej mierze różnić od produkowanych dotychczas składów z tej serii ze względu na specyfikę rosyjskiej kolei. Szerokość torów w Rosji to 1 520 mm, podczas gdy
w Europie Zachodniej rozstaw szyn wynosi 1 435 mm, w wyniku czego pociągi w naszej części Europy mają z reguły szerokość 2 800 mm. Natomiast nowe pojazdy piętrowe dla Moskwy będą miały szerokość 3 400 mm. Będą też wyższe (5 240 mm) w porównaniu do zachodnioeuropejskich pojazdów szynowych, których wysokość wynosi 4 500 mm.

Pociągi dla Aeroexpress zostaną także dostosowane do warunków klimatycznych, jakie panują
w Rosji, a więc przedziału temperatur od -50°C do 40°C i w tym zakresie będą bazować na konstrukcji pociągów typu FLIRT wyprodukowanych na potrzeby przewoźników z Finlandii, Norwegii, Estonii oraz Białorusi. Moskiewskie pojazdy będą rozwijać prędkość maksymalną do 160 km/h. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji wygodne i jasne wnętrza w dwóch klasach: ekonomicznej oraz biznesowej. Pudła pociągów zostaną wyprodukowane z lekkiego aluminium, dzięki czemu pojazdy będą znacznie lżejsze od składów wyposażonych w tradycyjne, stalowe nadwozia. Redukcja wagi pociągów będzie oznaczać dla rosyjskiego przewoźnika znaczący spadek zużycia energii podczas codziennej eksploatacji pojazdów.