Aż 15 mld euro w ciągu kolejnych pięciu lat Rosja zamierza wydać na przygotowanie 11 miast–gospodarzy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Zdaniem polskiego resortu spraw zagranicznych to doskonała szansa dla polskich firm, które mają doświadczenie w przygotowaniu np. infrastruktury kolejowej do Euro 2012, ale nie tylko.
Z danych MSZ wynika, że w ubiegłym roku polski eksport do Rosji wzrósł aż o 16 proc., a polskie firmy dobrze się czują na rosyjskim rynku. Przygotowania do Mundialu 2018 to dobra okazja, by jeszcze zwiększyć zakres współpracy. Polacy mają do zaoferowania rosyjskim partnerom przede wszystkim wiedzę i doświadczenia wyniesione z przygotowań do Euro 2012.
– Chcemy promować polskie firmy, które przyczyniły się do sukcesu Euro 2012 i do tego, że w Polsce stworzyliśmy nowoczesną infrastrukturę, że byliśmy w stanie zaproponować takie warunki przyjeżdżającym do Polski, by oni czuli się komfortowo i czuli, że jesteśmy w centrum Europy i w XXI wieku. – tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Beata Stelmach.
Wśród inwestycji kolejowych, które powstały na mistrzostwa Europy można wymienić przede wszystkim budowę łącznicy kolejowej do portu lotniczego na Okęciu. Dzięki temu kibice wysiadający z samolotu mogli bezpośrednio z lotniska dostać się na Stadion Narodowy w Warszawie. Oprócz tego w ramach przygotowań do Euro 2012 PKP Polskie Linie Kolejowe przygotowały w miastach gospodarzach cztery przystanki, z których skorzystają kibice w drodze na mecz. Tymczasem Rosja planuje do 2018 r. wydać 9,7 mld euro na przygotowanie samej tylko infrastruktury kolejowej na potrzeby dużych potoków pasażerskich związanych nie tylko z mundialem, ale również na potrzeby mistrzostw świata w hokeju na lodzie (2016), czy olimpiady w Soczi (2014).
Kontakty na rosyjskim rynku ma polskim przedsiębiorstwom ułatwić specjalny program przygotowany przez MSZ: „Od Mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej". 26 marca w Moskwie resort organizuje spotkanie przedstawicieli polskich firm i strony rosyjskiej.
Program „Od Mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej", w który zaangażowane są także Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki, zakłada przygotowanie kompleksowej oferty polskich firm, która zostanie zaprezentowana władzom miast-gospodarzy Mundialu 2018.
Wypowiedź podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Beaty Stelmach: