Bezpieczeństwo na sieci kolejowej rok po Szczekocinach

Bezpieczeństwo na sieci kolejowej rok po Szczekocinach

01 marca 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe wdrażają program dalszego podnoszenia poziomu bezpieczeństwa na sieci kolejowej. To ponad 100 zadań w zakresie poprawy stanu infrastruktury, udoskonalania procedur oraz nadania nowych kompetencji pracownikom spółki odpowiedzialnym za prowadzenie ruchu.

Fot. PKP PLK

W najbliższą niedzielę, 3 marca upływa rok od najtragiczniejszego po 1989 r. wypadku kolejowego w miejscowości Chałupki pod Szczekocinami. Zginęło w nim 16 osób, w tym 5 kolejarzy pełniących obowiązki  służbowe, a ponad 60 pasażerów zostało rannych. Choć od lat tendencja w liczbie wypadków na kolei jest malejąca, to wydarzenie wzmocniło działania mające na celu podnoszenie poziomu bezpieczeństwa na sieci kolejowej zarządzanej przez PLK.

Opracowany przez spółkę raport wskazał potrzebę działań, idących w kierunku wypracowania nowych kompetencji kadry odpowiedzialnej za prowadzenie ruchu, dalsze wzmocnienie kontroli stanowisk pracy oraz prawidłowość stosowania obowiązujących w firmie procedur bezpieczeństwa. Ważnym wkładem w dalsze podnoszenie bezpieczeństwa ruchu kolejowego są prowadzone na szeroką skalę modernizacje linii kolejowych i działania organizacyjne uświadamiające bezpieczne wykonywanie obowiązków służbowych oraz prawidłowe poruszanie się na terenach kolejowych. Przyjęty przez zarząd spółki program zawiera m.in. listę 103 inicjatyw, z których prawie 40 zostało już zakończonych, a pełna realizacja przewidziana jest w okresie najbliższych trzech lat – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes  zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe dyrektor ds. eksploatacji.

Działania PLK są prowadzone kilku głównych obszarach.

Stan techniczny infrastruktury

Do głównych elementów tego obszaru należą: modernizacje i rewitalizacje ponad 1000 km torów rocznie, wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym ERTMS, dodatkowe projekty inwestycyjne w zakresie modernizacji przejazdów kolejowo-drogowych, instalacja sygnalizacji przejazdowej, dodatkowa zabudowa 700 nowych rozjazdów, zakup 200 kolejnych urządzeń wykrywających uszkodzony tabor oraz zakup nowych i wymiana istniejących rejestratorów rozmów (docelowo 520 sztuk).

Działania kontroli i nadzoru

Szczególny nacisk zostanie położony na kontrolę stosowania procedur oraz planowanie i realizację działań kontrolnych w oparciu o rejestr zagrożeń, statystykę wypadkową oraz analizę ryzyka. Wzmocnieniu ulegnie nadzór pracy posterunków i pogotowia zespołów usuwania usterek przez organy kontrolne spółki. Poprawie ulega obieg informacji w zakładach linii kolejowych o wynikach kontroli wewnętrznych i zewnętrznych wraz z realizacją wniosków pokontrolnych. Liczba kontroli wzrosła o 100 proc.. Na 3500 posterunków ruchu kolejowego wykonana została kontrola postanowień i zapisów Regulaminów Technicznych Stacji.

Działania pracownicze

Największy obszar działań stanowią działania w sprawach pracowniczych, m.in. poprzez podwojenie ilości szkoleń oraz treningi nadające umiejętności pracy w warunkach stresowych (w tej dziedzinie przeszkoleni zostali wszyscy dyżurni ruchu w liczbie 9101). Wzmocnione zostaną także kompetencje trenerów i instruktorów oraz wprowadzone nowe formy szkoleń (m.in. na nowo zakupionych symulatorach ruchu służących do szkolenia dyżurnych ruchu), jak również zapewniona pomoc psychologiczna pracownikom. W ramach nowych regulacji Liczba godzin szkoleń dla dyżurnych ruchu w skali roku zostanie podwojona, a w roku 2012 była potrojona względem poprzednich lat.

Ważnym elementem tych działań będzie poprawa warunków pracy oraz audyt czynności wykonywanych przez dyżurnych ruchu na posterunkach. Jego efektem jest dostosowanie ilości realizowanych zadań do lokalnych warunków eksploatacyjnych. Ważnym czynnikiem wzmocnienia kadr jest nawiązanie współpracy z 13 szkołami ponad gimnazjalnymi i uczelniami, której celem jest pozyskanie przyszłych pracowników. 

Działania organizacyjne

Kontynuowana będzie kampania społeczna „Bezpieczny przejazd – zatrzymaj się i żyj” jako szeroko zakrojone działania profilaktyczne dla poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami publicznymi oraz akcja „Zero tolerancji dla przechodzenia przez tory w miejscach niedozwolonych”. Wśród pracowników propagowana jest postawa pracy zorientowanej  na bezpieczeństwo jako bezwzględnego priorytetu działania. Spółka jest również zaangażowana we współpracę międzynarodową m.in. z zarządcami infrastruktury kolejowej w Wielkiej Brytanii – spółką Network Rail, Austrii – spółką ÖBB i Holandii – spółką ProRail, a także z brytyjską organizacją non-profit Rail Safety and Standards Board Ltd., dzięki czemu wprowadza najwyższe standardy zarządzania bezpieczeństwem.

PKP Polskie Linie Kolejowe zarządzają siecią blisko 19,2  tys. km linii kolejowych, udostępnianą 74 przewoźnikom kolejowym, w tym 9 realizującym przewozy pasażerskie i 65 przewozy towarowe. Dziennie uruchamianych jest prawie 6500 pociągów pasażerskich, towarowych oraz technicznych wykonujących czynności serwisowe infrastruktury kolejowej.

Nad bezpieczeństwem ruchu pociągów czuwa całą dobę ponad 1700 dyżurnych ruchu, blisko 100 dyspozytorów, którzy w trybie bezpośrednim współpracują ze sobą, przewoźnikami i służbami utrzymującymi stałą sprawność techniczną kolei. Mimo smutnej  statystyki wynikającej z wydarzeń z dnia 3 marca ubiegłego roku, systematycznie od lat spada liczba wypadków na sieci kolejowej w Polsce. Prawie 80 proc. wszystkich zdarzeń ma miejsce na przejściach i przejazdach oraz w rejonach tzw. dzikich przejść, na których w 2012 roku zginęły 254 osoby, a 132 zostało ranne. Kategorie wypadków, których przyczyny w głównej części spoczywają po stronie kolei stanowią to m.in. kolizje i wykolejenia, stanowiące mniej niż 10 proc. wszystkich zdarzeń.