Współpraca gospodarcza z Chinami jest szansą rozwoju Polski i Europy – stwierdzili organizatorzy międzynarodowej konferencji „Regionalne aspekty strategii Go China”, która odbyła się w Parlamencie Europejskim. Jednym z takich przykładów jest uruchomienie w styczniu tego roku pociągu towarowego na linii Łódź-Chengdu.
Wydarzenie, którego celem było wsparcie polsko-chińskiej współpracy gospodarczej zgromadziło przedstawicieli instytucji europejskich, chińskich placówek dyplomatycznych, władz regionalnych z czterech województw podkarpackiego, łódzkiego, mazowieckiego i świętokrzyskiego oraz przedsiębiorców.
Drzemiący potencjał
Otwierając konferencję Jerzy Buzek, były przewodniczący Parlamentu Europejskiego zachęcał do nawiązania strategicznego partnerstwa oraz mówił o obiecującej perspektywie polskiej obecności na rynku chińskim.
Przedstawiciele województw zaprezentowali chińskim partnerom potencjał inwestycyjny polskich regionów przez pryzmat wybranych sektorów, znajdujących się w bezpośredniej sferze zainteresowania chińskich partnerów. Województwo łódzkie najbardziej zainteresowane jest współpracą w sferze transportu i logistyki, województwo mazowieckie – strefą ekonomiczną lotniska w Modlinie, województwo podkarpackie – przemysłem lotniczym i rozwojem turystyki, a województwo świętokrzyskie – branżą targowo-kongresowa.
Pociąg do Łodzi
Wojciech Stępień, marszałek łódzki przedstawił doświadczenia Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w przyciąganiu i obsłudze inwestycji chińskich oraz Łódzkiego Regionalnego Parku Naukowo-Technologicznego w obszarze współpracy naukowej z podmiotami z Chin. W tej części konferencji zaprezentowała się m.in. firma Hatrans – operator pierwszego polskiego pociągu towarowego na linii Łódź-Chengdu, z której usług korzysta między innymi Dell, Gillette, P&G czy Hutchinson.
Dzięki ofercie Hatransu czas tranzytu towarów z Europy do Chin skrócił się o połowę do 14 dni w porównaniu do drogi morskiej. Jest też o 20 proc. tańszy od transportu lotniczego, przyczyniając się równocześnie do ograniczenia o 95 proc. związanej z tym emisji dwutlenku węgla.
Pierwszy pociąg liczący 41 wagonów wypełnionych głównie elektroniką przyjechało bezpośrednim pociągiem towarowym z Chin na początku stycznia tego roku. Z terminala kolejowego Łódź-Olechów są rozwożone po całej Europie. Łódź jest jedynym miejscem w Polsce, do którego realizowane są regularne bezpośrednie transporty kolejowe cargo z Chin.
Spotkanie, które odbyło się wczoraj wpisuje się w realizację strategii współpracy Go China. W jej ramach naczelnym priorytetem jest wymiar gospodarczy, a w szczególności wspieranie polsko-chińskiej współpracy, zachęcenie polskich przedsiębiorców do ekspansji na rynku chińskim, zmniejszenie znacznych dysproporcji istniejących w naszym handlu dwustronnym oraz ożywianie współpracy inwestycyjnej, turystycznej i kulturalnej.