W związku z zapowiadanym przez IMGW gwałtownym powrotem zimy, PKP Polskie Linie Kolejowe wzmocniły służby zabezpieczenia technicznego. Działają zespoły szybkiego usuwania awarii m.in. powodowanych szybkim spadkiem temperatury, opadami marznącego deszczu i śniegu.
Dziś (8 marca) sieć kolejowa jest przejezdna. Od rana lokomotywy spalinowe i pociągi sieciowe likwidowały oblodzenie sieci m.in. w okolicach Ostrowa Wielkopolskiego.
PLK na najbliższą dobę zapewnią dodatkowe lokomotywy i sprzęt odśnieżny. Lokomotywy elektryczne będą przecierać sieć trakcyjną, spalinowe umożliwią m.in. przeciągania zdefektowanego taboru.
W akcji zimowej możliwy jest udział od kilkuset do kilku tysięcy pracowników. Na sieci kolejowej rozlokowane jest również kilkadziesiąt pociągów sieciowych do przeglądu i naprawy sieci trakcyjnej oraz 175 zespołów do usuwania awarii szyn i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.
Kolejarze monitorują sytuację na trasach i obiektach inżynieryjnych. Nad bezpieczeństwem ruchu kolejowego czuwa ponad 1700 dyżurnych ruchu i dyspozytorów PKP Polskie Linie Kolejowe.
Do osłony sieci trakcyjnej zamówiono 11 lokomotyw elektrycznych i 10 lokomotyw spalinowych.