Zakończyły się konsultacje społeczne „Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015”. Tym samym Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej opublikowało jego aktualną wersję, która zawiera m.in. nowe projekty rewitalizacyjne.
Dokument został skierowany do konsultacji społecznych 8 stycznia. Uwagi można było zgłaszać do 11 lutego. Elementem konsultacji była konferencja zorganizowana pod koniec stycznia, w której udział wzięło ok. 35 osób reprezentujących główne firmy i organizacje związane z transportem kolejowym. - Najważniejszymi elementami nowego WPIK jest włączenie nowych projektów dotyczących zwłaszcza rewitalizacji linii kolejowych, projektu wymiany rozjazdów oraz modernizacji przejazdów kolejowych w celu zwiększenia skali oddziaływania programu – powiedział wówczas Andrzej Massel, wiceminister transportu ds. kolejnictwa zaznaczył.
Teraz projekt „Wieloletniego Programu Inwestycji Kolejowych do roku 2015” zostanie skierowany pod obrady Rady Ministrów i po uzyskaniu aprobaty będzie przyjęty w drodze uchwały.
Nowy dokument obejmuje okres do roku 2015, uwzględnia dokonania z realizacji dotychczas obowiązującego WPIK z 2011 roku, eliminuje dostrzeżone nieścisłości tego programu, wprowadza niezbędne korekty wynikające z zaistniałych zmian w trakcie realizacji poszczególnych zadań.
W programie znalazły się nowe zadania do realizacji, np. projekty mające na celu polepszenie jakości usług przewozowych poprzez poprawę stanu technicznego linii kolejowych (tzw. projekty rewitalizacyjne), które planowane są do realizacji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ponadto uwzględniono projekty przygotowawcze dla zadań przewidywanych do realizacji w przyszłej perspektywie finansowej Unii Europejskiej.
Efektami bezpośrednimi realizacji programu będą m.in.:
- zdecydowana poprawa stanu techniczno-eksploatacyjnego 4 954 km torów,
- zwiększenie długości torów o dopuszczalnym nacisku osi 221 kN o 3 146 km torów,
- podwyższenie maksymalnej prędkości jazdy pociągów do 200 km/h na 299 km torów,
- zwiększenie długości torów, na których prędkość wynosi 160 km/h o 1 334 km torów,
- zwiększenie prędkości o co najmniej 30 km/h, w stosunku do osiąganej obecnie, na 3 900 km torów - co stanowi 79 proc. długości torów objętych programem,
- zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu lądowym, poprzez budowę 398 bezkolizyjnych skrzyżowań.
Do ważniejszych przedsięwzięć objętych programem należą:
- modernizacja ciągu kolejowego E65/CE65
- modernizacja CMK z Warszawy do Trójmiasta, umożliwiająca skrócenie czasu przejazdu,
- kontynuacja i ewentualne dokończenie modernizacji korytarzy E30/CE30, C20/CE20, E59 (na odcinku Wrocław – Poznań), pomiędzy Warszawą a Katowicami i Krakowem, co umożliwi zwiększenie prędkości jazdy pociągów do 200 km/h,
- modernizacja newralgicznych odcinków korytarzy dla ruchu towarowego CE59 „nadodrzanki” i CE65 „węglówki” oraz poprawa stanu technicznego linii planowanych do włączenia do korytarzy towarowych,
- wdrożenie ERTMS/ETCS i ERTMS/GSM-R
- budowa połączeń kolejowych z portami lotniczymi oraz portami morskimi w celu integracji różnych gałęzi transportowych, w Polsce,
- utworzenie alternatywnego połączenia pomiędzy Warszawą a Wrocławiem przez Częstochowę, Fosowskie,
- realizacja projektów istotnych dla poszczególnych województw, np. rewitalizacja i modernizacja tzw. „kościerskiego korytarza kolejowego”, modernizacja przejazdów kolejowych na terenie województwa lubelskiego,
- eliminowanie miejscowych ograniczeń prędkości, np. udrożnienie podstawowych ciągów
- wywozowych w ruchu towarowym na terenie Śląska, poprawa funkcjonowania węzła warszawskiego oraz katowickiego,
- zadania rewitalizacyjne polegające na poprawie stanu technicznego linii kolejowych oraz poprawie bezpieczeństwa na przejazdach i rozjazdach kolejowych.
Z całym dokumentem można się zapoznać na stronie ministerstwa.