Po kilku miesiącach oczekiwania świętokrzyski urząd marszałkowski głosił przetarg na zakup 19 elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) dla samorządów tworzących tzw. Południową Grupę Zakupową. Oferty można składać do 6 maja, a całkowita wartość projektu to ponad 330 mln zł.
W skład Południowej Grupy Zakupowej wchodzą: Małopolska, Podkarpacie, Śląsk, Świętokrzyskie, przetarg prowadzi zaś, zgodnie z porozumieniem, świętokrzyski urząd marszałkowski.
- Zamówienie obejmuje dostawę 19 EZT, z czego jeden ma trafić na Podkarpacie, a po 6 pojazdów do każdego z pozostałych województw – informuje Mariusz Brzeziński z Działu Przewozów Kolejowych Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego. - Wszystkie pojazdy do odbiorców mają dotrzeć do końca lutego 2015 r. - dodaje.
Zdaniem Jana Maćkowiaka, członka zarządu świętokrzyskiego samorządu, odpowiedzialnego m.in. za przewozy kolejowe, pierwotnie to Przewozy Regionalne miały przygotować i realizować ten kontrakt.
- Jednak przewoźnik nie posiadał wkładu własnego, ani nie gwarantował jego realizacji. I dlatego też samorządy wspomnianych województw przejęły inicjatywę w tym względzie, a świętokrzyskie, z uwagi na doświadczenie przy poprzednich zakupach taboru, zostało liderem kontraktu – wyjaśnia Jan Maćkowiak.
Nowoczesność i wygoda
W SIWZ, obok szczegółowej charakterystyki technicznej układu jezdnego czy nadwozia, znalazły się zapisy dotyczące przewożenia osób na wózkach inwalidzkich, bagażu podręcznego czy dużego (np. rowerów), parametrów foteli, stolików i sposoby ich mocowania, materiałów, z których mają być wykonane, klimatyzacji, wentylacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego, monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego oraz sieci wi-fi według najnowszej technologii LTE. EZT-y muszą pomieścić maksymalnie 150 pasażerów na miejscach siedzących i rozwijać prędkość do 160 km/h.
W pojazdach dla podkarpackiego i świętokrzyskiego mają też znaleźć się automaty biletowe.
- Każdy z EZT-ów wyposażony będzie w system Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, który umożliwi m.in. pomiar punktualności, głosowe informowanie pasażerów oraz ich zliczanie – wylicza Maćkowiak.
Oferty można składać do 6 maja. Pierwsze pojazdy mają wyjechać na tory w sierpniu 2014 r.
Długo oczekiwany
Uzgodnienia w związku z pozyskaniem 19 EZT-ów dla Grupy Zakupowej Południe zostały już sfinalizowane w marcu 2012 r., jednak z powodu braku środków na zakup pojazdów przetargu nie ogłoszono. Nie wyszło nic również z planów przeprowadzenia przetargu w grudniu 2012 r.
Zakup pojazdów jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko z projektu „Zakup taboru kolejowego do obsługi połączeń międzywojewódzkich realizowanych przez województwa: małopolskie, podkarpackie, śląski i świętokrzyskie nr POIiŚ 7.1-47”. Łączna wartość projektu to 331,2 mln zł i obejmie dostawy taboru kolejowego (przeznaczonych na to ma być ponad 278 mln zł) oraz kompleksową obsługę serwisową, utrzymaniową i naprawę od momentu dostawy do końca grudnia 2020 r. (53,2 mln złotych).