Protest przeciwko zamknięciu linii nr 97

Protest przeciwko zamknięciu linii nr 97

PODZIEL SIĘ

Wśród 2 tys. km linii kolejowych, jakie PKP PLK wytypowała do wyłączenia z ruchu znalazł się też odcinek Sucha Beskidzka – Żywiec. Pasażerowie korzystający z tej linii przygotowali petycję w jej obronie.

Fot. Dominik Skudlarski

Linia kolejowa nr 97 Skawina - Żywiec na 40-kilometrowym odcinku Sucha Beskidzka – Żywiec została umieszczona w wykazie linii które w grudniu 2013 roku PKP PLK chce wstępnie wyłączyć z eksploatacji. Mieszkańcy chcą pozostawienia jej w eksploatacji. Linia ta, będąca częścią historycznej Galicyjskiej Kolei Transwersalnej, przez lata z powodzeniem spełniała swoją rolę w transporcie pasażerskim oraz towarowym. Jej obecny stan to nie wynik braku potencjału, lecz konsekwencja polityki transportowej ostatnich lat, czego rezultatem są wieloletnie zaniedbania w utrzymaniu infrastruktury, skutkujące niskimi parametrami technicznymi – tłumaczą autorzy petycji do prezesa PKP PLK Remigiusza Paszkiewicza.

– Podczas gdy polityka transportowa Unii Europejskiej na najbliższe lata zakłada przeniesienie połowy pasażerów oraz transportów towarowych, pokonujących średnie odległości z dróg na tory kolejowe, wyłączanie tej linii z eksploatacji wydaje się bezpodstawne. Linia ta pod wieloma względami wpisuje się w tą politykę. Stanowi najkrótszy łącznik Dolnego i Górnego Śląska z Podhalem i Tatrami, a także aglomeracji krakowskiej z Żywiecczyzną i Słowacją. Ponadto jest kluczowym elementem dla rozwoju zintegrowanego transportu oraz turystyki w obrębie śląskiego subregionu południowego oraz Euroregionu Beskidy – czytamy w petycji.

– Za utrzymaniem tego odcinka w eksploatacji przemawia zgoda lokalnych samorządów na partycypację w kosztach związanych z wykonaniem studium wykonalności programu rewitalizacji linii. Biorąc pod uwagę takie czynniki jak jej niedawna elektryfikacja oraz częściowe zautomatyzowanie przejazdów kolejowych, należy stwierdzić, że nawet krótkotrwałe wyłączenie z eksploatacji może się okazać fatalne w skutkach, poprzez lawinowy wzrost kosztów jej późniejszej reaktywacji – uważają społecznicy.

– Wykorzystanie funduszy unijnych w celu modernizacji linii (z uwzględnieniem nowych przystanków) przyczyni się do wzrostu jej rentowności i otworzy możliwość do powrotu lokalnego (Koleje Śląskie) oraz dalekobieżnego ruchu pasażerskiego: np. pociąg „Podhalanin” Szczecin – Żywiec – Zakopane, (Bratysława) – Żywiec – Kraków, czy też nowa relacja „Soła” Warszawa – Żywiec – Zakopane, oraz zwiększy konkurencyjność obecnie uruchamianego połączenia „Giewont” Częstochowa – Zakopane – Opole. Otwarcie tego szlaku także na ruch towarowy przyczyni się w znacznym stopniu do odciążenia dróg oraz wpłynie pozytywnie na dywersyfikację tranzytu. Powyższe argumenty będą z kolei impulsem dla dalszego rozwoju turystyki, a także poprawi status społeczno – gospodarczy powiatów żywieckiego i suskiego – uzasadniają.

– Bez tej linii kolejowej zrównoważony rozwój regionu będzie niemożliwy. W związku z tym apelujemy o nie wyłączanie tego odcinka z eksploatacji i nie zamykanie go – kończą autorzy petycji.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Muzeum Kolejnictwa z symulatorami pociągów Muzeum Kolejnictwa z symulatorami pociągów
Następny artykuł Mało pasażerów do Wałcza Mało pasażerów do Wałcza