Odnosząc się do raportu Najwyższej Izba Kontroli ws. inwestycji, PKP PLK zwracają uwagę, że od 2012 roku nastąpił wzrost nadzoru nad inwestycjami prowadzonymi przez spółkę, a przygotowanie dokumentacji projektowej i wykorzystanie unijnego dofinansowania uległo znacznej poprawie.
Wśród szeregu zmian organizacyjnych, które od roku wprowadza zarządca infrastruktury, można wymienić:
- usprawnienie procesu przygotowania dokumentacji projektowej;
- ściślejszy nadzór nad wykonawcami i egzekwowanie kar umownych;
- zmiana kryteriów przetargów i odchodzenie od kryterium najniższej ceny;
- poprawa wykorzystania środków na finansowanie inwestycji;
- szkolenia i podniesienie kwalifikacji pracowników pionu inwestycji, określenie potrzeb szkoleniowych i ich realizacja w 5 grupach: zamówienia publiczne, ochrona środowiska, FIDIC i roboty budowlane, zagadnienia inwestycyjne i zarządzanie personelem, geodezja w projektach inwestycyjnych i wykorzystanie narzędzi informatycznych;
- podniesienie kwalifikacji członków zespołów oceniających projekty inwestycyjne – podwyższenie kompetencji i nabór nowych członków;
- zmiana koncepcji zarządzania inwestycjami poprzez neutralizacje ryzyk wewnętrznych i zewnętrznych w procesie inwestycyjnym.
- Obok zmian organizacyjnych wewnątrz spółki, staramy się również budować relacje z wykonawcami oraz wspólnie wypracować nowe rozwiązania i zasady funkcjonowania rynku – mówi Aleksander Wołowiec członek zarządu dyrektor ds. inwestycji. - Od grudnia 2012 r. prężnie działa Forum Inwestycyjne, w ramach którego powołano zespoły robocze opracowujące nowe regulacje, m.in. dotyczące dokumentacji przetargowej, obowiązków inżyniera nadzoru, czy przygotowania projektów – dodaje.
Raport NIK został opracowany za okres 2010 - I połowa 2012 roku. Dokumenty Izby wskazują na szereg przyczyn opóźnień realizacji inwestycji, wśród których wiele odnosi się do czynników zewnętrznych takich jak:
- ograniczony potencjał biur projektowych,
- przedłużanie procedur przetargowych przez oferentów,
- unieważnienie i konieczność powtarzania przetargów, czy też roboty dodatkowe wynikające z błędnych projektów,
- przedłużające się procedury administracyjne (również z przyczyn po stronie PLK),
- od 2012 roku nową przyczyną są niewystarczające moce przerobowe wykonawców.
Najwyższa Izba Kontroli wskazuje również na prawidłową działalność PKP PLK S.A. w kontrolowanym okresie wymieniając między innymi:
- wzrost liczby ogłaszanych postępowań przetargowych (236 w 2010 r. i 360 w 2011),
- wzrost liczby postępowań zakończonych udzieleniem zamówienia z 160 w 2010 roku do 196 w 2011,
- rzetelne dokonywanie odbiorów końcowych inwestycji,
- uwzględnianie na etapie projektowania ułatwień dla osób niepełnosprawnych,
- rzetelne monitorowanie przebiegu realizacji projektów inwestycyjno – modernizacyjnych,
- rzetelnej realizacji zadań przez Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego.
Podczas przygotowywania przetargów oprócz kryterium ceny spółka wprowadziła także inne wymogi w opisach przedmiotu zamówienia, jak premiowanie użytej technologii, długość okresu gwarancyjnego, czy czas trwania zamknięć torowych.
Dokładnie określono potrzeby szkoleniowe wszystkich pracowników biorących udział w procesie inwestycyjnym. Z Prawa Zamówień Publicznych już zostało przeszkolonych 217 pracowników Centrum Realizacji Inwestycji. Do końca 2013 roku zostanie przeszkolonych kolejnych 105 osób.
W sumie z ochrony środowiska w projektach inwestycyjnych, z procedur FIDIC, czy zagadnień geodezji w projektach kolejowych już zostało przeszkolonych 75 osób, a do końca roku liczba ta zwiększy się o kolejne 2300 osób.
Nakłady finansowe na inwestycje w linie kolejowego wzrosły z 2 606 mln zł w 2010 roku do 3 613 mln zł w roku 2011. Wieloletni Plan Inwestycji Kolejowych przewiduje, że w roku 2013 PKP PLK wydadzą na inwestycje 6 698 mln zł. Także dzięki wprowadzanym przez PKP PLK zmianom organizacyjnym udało się znacznie przyspieszyć wykorzystanie środków przyznanych na kolej przez Komisję Europejską, których obecny poziom sięga 60 proc.