PLK odpowiadają na uwagi NIK ws. inwestycji

PLK odpowiadają na uwagi NIK ws. inwestycji

09 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Odnosząc się do raportu Najwyższej Izba Kontroli ws. inwestycji, PKP PLK zwracają uwagę, że od 2012 roku nastąpił wzrost nadzoru nad inwestycjami prowadzonymi przez spółkę, a przygotowanie dokumentacji projektowej i wykorzystanie unijnego dofinansowania uległo znacznej poprawie.

Fot. Dominik Skudlarski

Wśród szeregu zmian organizacyjnych, które od roku wprowadza zarządca infrastruktury, można wymienić:

  • usprawnienie procesu przygotowania dokumentacji projektowej;
  • ściślejszy nadzór nad wykonawcami i egzekwowanie kar umownych;
  • zmiana kryteriów przetargów i odchodzenie od kryterium najniższej ceny;
  • poprawa wykorzystania środków na finansowanie inwestycji;
  • szkolenia i podniesienie kwalifikacji pracowników pionu inwestycji, określenie potrzeb szkoleniowych i ich realizacja w 5 grupach: zamówienia publiczne, ochrona środowiska, FIDIC i roboty budowlane, zagadnienia inwestycyjne i zarządzanie personelem, geodezja w projektach inwestycyjnych i wykorzystanie narzędzi informatycznych;
  • podniesienie kwalifikacji członków zespołów oceniających projekty inwestycyjne – podwyższenie kompetencji i nabór nowych członków;
  • zmiana koncepcji zarządzania inwestycjami poprzez neutralizacje ryzyk wewnętrznych i zewnętrznych w procesie inwestycyjnym.

- Obok zmian organizacyjnych wewnątrz spółki, staramy się również budować relacje z wykonawcami oraz wspólnie wypracować nowe rozwiązania i zasady funkcjonowania rynku – mówi Aleksander Wołowiec członek zarządu dyrektor ds. inwestycji. - Od grudnia 2012 r. prężnie działa Forum Inwestycyjne, w ramach którego powołano zespoły robocze opracowujące nowe regulacje, m.in. dotyczące dokumentacji przetargowej, obowiązków inżyniera nadzoru, czy przygotowania projektów – dodaje.

Raport NIK został opracowany za okres 2010 - I połowa 2012 roku. Dokumenty Izby wskazują na szereg przyczyn opóźnień realizacji inwestycji, wśród których wiele odnosi się do czynników zewnętrznych takich jak:

  • ograniczony potencjał biur projektowych,
  • przedłużanie procedur przetargowych przez oferentów,
  • unieważnienie i konieczność powtarzania przetargów, czy też roboty dodatkowe wynikające z błędnych projektów,
  • przedłużające się procedury administracyjne (również z przyczyn po stronie PLK),
  • od 2012 roku nową przyczyną są niewystarczające moce przerobowe wykonawców.

Najwyższa Izba Kontroli wskazuje również na prawidłową działalność PKP PLK S.A. w kontrolowanym okresie wymieniając między innymi:

  • wzrost liczby ogłaszanych postępowań przetargowych (236 w 2010 r. i 360 w 2011),
  • wzrost liczby postępowań zakończonych udzieleniem zamówienia z 160 w 2010 roku do 196 w 2011,
  • rzetelne dokonywanie odbiorów końcowych inwestycji,
  • uwzględnianie na etapie projektowania ułatwień dla osób niepełnosprawnych,
  • rzetelne monitorowanie przebiegu realizacji projektów inwestycyjno – modernizacyjnych,
  • rzetelnej realizacji zadań przez Biuro Kontroli i Audytu Wewnętrznego.

Podczas przygotowywania przetargów oprócz kryterium ceny spółka wprowadziła także inne wymogi w opisach przedmiotu zamówienia, jak premiowanie użytej technologii, długość okresu gwarancyjnego, czy czas trwania zamknięć torowych.

Dokładnie określono potrzeby szkoleniowe wszystkich pracowników biorących udział w procesie inwestycyjnym. Z Prawa Zamówień Publicznych już zostało przeszkolonych 217 pracowników Centrum Realizacji Inwestycji. Do końca 2013 roku zostanie przeszkolonych kolejnych 105 osób.

W sumie z ochrony środowiska w projektach inwestycyjnych, z procedur FIDIC, czy zagadnień geodezji w projektach kolejowych już zostało przeszkolonych 75 osób, a do końca roku liczba ta zwiększy się o kolejne 2300 osób.

Nakłady finansowe na inwestycje w linie kolejowego wzrosły z 2 606 mln zł w 2010 roku do 3 613 mln zł w roku 2011. Wieloletni Plan Inwestycji Kolejowych przewiduje, że w roku 2013 PKP PLK wydadzą na inwestycje 6 698 mln zł. Także dzięki wprowadzanym przez PKP PLK zmianom organizacyjnym udało się znacznie przyspieszyć wykorzystanie środków przyznanych na kolej przez Komisję Europejską, których obecny poziom sięga 60 proc.