Śmigielski: utrzymanie się na rynku wymaga nowości

Śmigielski: utrzymanie się na rynku wymaga nowości

09 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

O dobrym przyjęciu przez rynek decyduje prostota, zachowanie proporcji, dobra jakość użytego materiału i staranne wykonanie - mówi Janusz Śmigielski z KIEL Polska w wywiadzie dla SKM Warszawa

Śmigielski: utrzymanie się na rynku wymaga nowości
Fot. SKM Warszawa

Powstanie nowego produktu to zazwyczaj wypadkowa oczekiwań rynku i możliwości producentów a projektowanie wymaga uwzględnienia wielu aspektów, takich jak funkcjonalność, bezpieczeństwo, ergonomia, ekologia, wygląd zewnętrzny czy rachunek ekonomiczny. Który z tych elementów jest najistotniejszy?

Bezpieczeństwo jest najważniejsze. I jest to obszar, w którym kompromisy nie są możliwe. Ergonomia pojawia się w dwóch aspektach – koncepcyjnym, gdy podczas projektowania wykorzystuje się aktualny stan wiedzy oraz korekcyjnym, gdy uwzględniane są informacje od użytkownika – mówi Janusz Śmigielski, zastępca dyrektora ds. projektów kolejowych KIEL Polska. - Dla pozostałych elementów jest to kompromis wymuszony rachunkiem ekonomicznym. Ponieważ na wygląd zewnętrzny bardzo duży wpływ ma moda to większość tak zwanych produktów wzornictwa przemysłowego dość szybko się starzeje. Należy podkreślić, że określenie „szybko” musi być rozumiane w odniesieniu do cyklu życia produktu. O ile nową szczoteczkę do zębów można wprowadzać na rynek, co kilka miesięcy to w przypadku fotela pasażerskiego, uwzględniając czas konieczny do projektowania, testowania prototypu oraz uzyskania niezbędnych do dopuszczenia do eksploatacji świadectw tak częste zmiany nie są możliwe.

Czyli jak często zmienia się fotel?

Wyłączywszy wandalizm to cykl życia foteli jest porównywalny z tym dla pojazdu. Są jednak też elementy fotela podlegające wcześniejszemu zużyciu jak np. tapicerka, dla której przyjmuje się - w zależności od intensywności użytkowania - wymianę po 5 – 8 latach. Cykle serwisowania i wymiany elementów fotela są przedmiotem uzgodnień z klientami i stanowią albo integralną część umowy dostawy lub są załącznikiem do niej. Czasami klienci pomimo „fizycznej” sprawności foteli podejmują decyzje o ich wymianie i najczęściej jest to związane z potrzebą zmiany wizualnej.

Obecnie wygląd produktów większości renomowanych firm - samochodu, komputera czy szczoteczki do zębów - opracowują projektanci. Do ich zadań należy dobranie odpowiedniego tworzywa, zaprojektowanie właściwego kształtu i wyglądu dostosowanego do aktualnych trendów…

KIEL tworzy zespoły dla poszczególnych projektów, w których jest od 3 do pięciu osób, przy czym - na wstępnych etapach - współpracujemy z zewnętrznymi pracowniami projektowymi dla opracowania ogólnego zarysu. Następnie sami dopracowujemy szczegóły techniczne i technologiczne. Projektowanie jest procesem zespołowym a rezultaty takie jak patenty czy wzory użytkowe stanowią własność firmy i nie są przypisywane konkretnym osobom. Warto dodać, że przy projektach europejskich nie ma podziału na kraje. Natomiast ze względu na istotne różnice w wielu aspektach - projekty na rynek amerykański muszą uwzględniać specyfikę tego rynku. Np. w jednym z projektów w Stanach Zjednoczonych klient preferując łatwość czyszczenia wnętrza pojazdu wykluczył zastosowanie tkanin tapicerskich do produkcji foteli i wybrał pokrycie winylowe.

Na ile korzysta się z najnowocześniejszej wiedzy medycznej przy tych projektach? Czy w ogóle bierze się ją pod uwagę?

Projektując siedzenie koniecznie trzeba mieć aktualną wiedzę z ergonomii, na którą wpływ ma medycyna. Zasady projektowania siedzeń pasażerskich wskazują, że produkt powinien być jak najprostszy do wykonania i jak najprostszy w obsłudze, powinien mieć kształt dostosowany do zadań, jakie ma spełniać. Wskazane jest unikanie niepotrzebnych ozdób i dodatków. O dobrym przyjęciu przez rynek decyduje prostota, zachowanie proporcji, dobra, jakość użytego materiału i staranne wykonanie. Jeśli chodzi o fotele to warto wiedzieć, iż coraz bardziej rozpowszechnia się system mocowania siedzeń wyłącznie do ściany pojazdu znacznie ułatwiający sprzątanie podłogi. Ponieważ elementem decydującym bardzo często jest cena, dlatego jedną z umiejętności projektanta musi być także a może przede wszystkim poszukiwanie akceptowalnego przez klienta kompromisu. Są jednak aspekty, w których kompromis nie jest możliwy a dotyczą one obszaru mniej zauważalnego dla pasażera, ale bardzo istotnego dla jego bezpieczeństwa, czyli spełnienia wymagań stawianych siedzeniom przez odpowiednie przepisy np. wymaganie trudnopalności czy wytrzymałości statycznej i dynamicznej.Większość wymagań jest sformułowana normach UIC (International Union of Railways) a specyficzne uregulowania regionalne znajdują się w normach krajowych. W przypadku wymagań dotyczących trudnopalności obowiązują normy krajowe, ale zaawansowane są prace nad stworzeniem jednolitego dla całego obszaru europejskiego uregulowania EN 45545-2, które ma wciąż jeszcze status projektu normy.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PLK odpowiadają na uwagi NIK ws. inwestycji PLK odpowiadają na uwagi NIK ws. inwestycji
Następny artykuł SOK na tropie złodziei infrastruktury SOK na tropie złodziei infrastruktury