Jak dowiedział się "Kurier Kolejowy", w przetargu na modernizację 44 EZT-ów dla Przewozów Regionalnych wpłynęła tylko jedna oferta – od konsorcjum ZNTK Mińsk Mazowiecki i Newagu.
Oferenci zaproponowali wykonanie modernizacji pojazdów za kwotę 381 mln zł brutto. Zamówienie ma zostać zrealizowane w terminie 18 miesięcy od chwili podpisania umowy.
W ramach przeprowadzonej modernizacji zmieni się wygląd pojazdów. Zamontowane zostanie nowoczesne czoło, podobne do obecnie stosowanych w zmodernizowanych już składach EN57, tj. bez drzwi zewnętrznych bezpośrednich do kabiny maszynisty. Przód EZT-ów wyposażony będzie w reflektory halogenowe oraz lampy sygnałowe wykonane w technologii LED. Zmieni się także kabina dla maszynisty, która zyska klimatyzację i nowoczesny pulpit sterowniczy.
Również wnętrza jednostek zostaną przebudowane. Na podłodze znajdzie się materiał antypoślizgowy. Ściany wewnętrzne i panele sufitowe wykonane zostaną z tworzyw sztucznych. Zamontowane będzie nowoczesne oświetlenie, nowe półki bagażowe oraz stoliki. Każdy pojazd będzie wyposażony w dwie toalety zabudowane w obiegu zamkniętym, z których jedna zostanie przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz posiadać będzie miejsce do przewijania niemowląt.
Podczas prac modernizacyjnych nastąpi zmiana rozmieszczenia siedzeń w pociągu. Przedział pasażerski zyska nowe okna oraz ergonomiczne fotele. Minimalna liczba miejsc siedzących stałych i uchylnych musi wynieść 180. Komfort podróżowania zapewnić ma wydajna klimatyzacja. Wydzielony zostanie mały przedział dla drużyny konduktorskiej z przeźroczystymi ściankami z siedzeniem dla jednej osoby. Specjalne uchwyty (po 4 z każdej strony pojazdu) pozwalają na przewóz rowerów.
Wnętrze pojazdu będzie monitorowane przez system 16 kamer. Ponadto pojazdy zyskają nowy system informacji audiowizualnej, w skład którego wejdą elektroniczne tablice informacyjnych LED na czołach i bokach pojazdów oraz z 6 monitorów LCD wewnątrz jednostek.
Modernizacja obejmie także układ jezdny. Nowe napędy i wózki pozwolą podwyższyć prędkość maksymalną do 120 km/h. Zastosowane zostaną: falownik trakcyjny, sterownik mikroprocesorowy i nowe silniki asynchroniczne prądu przemiennego.
Nadal nie wiadomo czy w modernizowanych pociągach zostaną zamontowane przekładnie jednostopniowe czy dwustopniowe. Przyspieszenie rozruchu będzie mieć wartości 0,8 - 1,1 m/s². Zmodernizowane sprzęgi muszą umożliwiać przeniesienie sterowania EZT-ów w trakcji wielokrotnej trzech pojazdów.
Wejście do pojazdu zapewni system drzwi dwuskrzydłowych odskokowo-przesuwnych z napędem elektrycznym. Bezpieczeństwo podróżowania w przedsionkach zapewni blokada indywidualnego otwarcia drzwi przy prędkości powyżej 5 km/h.
Dzięki zastosowaniu trzech rodzajów hamulców (pneumatyczny, elektropneumatyczny i elektrodynamiczny), droga hamowania z prędkości 120 km/h powinna wynieść nie więcej niż 850 m.