Czesi wolą Niemcy niż Polskę. Przez kolej

Czesi wolą Niemcy niż Polskę. Przez kolej

11 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W Pradze zakończyło się właśnie Forum Gospodarcze Czechy-Polska. Jednym z poruszanych tematów był wspólny rozwój transportu kolejowego.

Fot. Kuba Batorowicz

Obecnie, 75 proc. towarów, które trafiają do Czech drogą morską przybywa za pośrednictwem portów niemieckich.

Główną przyczyną nie korzystania z polskich portów jest zły stan polskiej infrastruktury kolejowej. To właśnie on, według Witolda Bawora, dyrektora zarządzającego PKP Cargo, jest główną przeszkodą w dynamicznym rozwoju Polski „jako ważnego elementu korytarza transportowego »północ-południe«”. Dla porównania: średnia prędkość pociągów towarowych w Polsce to zaledwie 25 km/h, przy średniej we Francji i w Niemczech wynoszącej 60 km/h.

Czesi już zmodernizowali dwa ze swoich czterech głównych korytarzy kolejowych. Pozostałe dwa mają być zmodernizowane w latach 2016-2018. Według Miroslava Hali, czeskiego wiceministra transportu właśnie na rozwój transeuropejskich korytarzy transportowych TEN-T ma być w kolejnych latach kładziony największy nacisk.

Podsekretarz stanu w polskim Ministerstwie Transportu Andrzej Massel zauważył jednak, że stan polskiej infrastruktury również się polepsza. Po zakończeniu prac na modernizowanych obecnie liniach kolejowych: nr 273 z Wrocławia do Szczecina, czy trasy nr 131 Chorzów-Tczew dostęp naszych południowych sąsiadów do polskich portów znacznie się poprawi i będą one mogły odgrywać coraz większą rolę dla czeskiej gospodarki.

Przypominamy, że już za tydzień, 18 kwietnia w Gdańsku odbędzie się największe polskie intermodalne wydarzenie tego roku - Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2013. Udział w Forum potwierdzili już m.in.: wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Mariusz Haładyj, podsekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Andrzej Massel.