Boroń: Wschód ma rezerwy do wykorzystania

Boroń: Wschód ma rezerwy do wykorzystania

24 kwietnia 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Między Azją a Europą są ciągle niewykorzystane zdolności przewozowe korytarzy transportowych. Dotyczy to w szczególności magistrali Transsyberyjskiej – powiedział „Kurierowi Kolejowemu" na targach Trans Russia 2013 Łukasz Boroń, prezes PKP Cargo.

Fot. ARR

Artykuł o współpracy największego polskiego przewoźnika towarowego ze wschodnimi partnerami zamieściliśmy wczoraj. Dziś prezentujemy drugą cześć wywiadu z prezesem PKP Cargo.

Gdzie widzi Pan potencjał do pogłębienia współpracy z partnerami ze Wschodu?
W mojej opinii nadal ogromne rezerwy tkwią w potencjale przewozowym kolei w zakresie obsługi wymiany towarowej pomiędzy krajami Dalekiego Wschodu i Europą. W tym kontekście mamy na uwadze ciągle niewykorzystane zdolności przewozowe korytarzy transportowych między Azją a Europą, w tym w szczególności magistrali Transsyberyjskiej.
Znikają  bariery graniczno-celne wynikające z utworzenia Związku Celnego Rosji, Kazachstanu i Białorusi. Dla transportu kolejowego powinno to skutkować wzrostem logistycznej atrakcyjności lądowej drogi przewozu w stosunku do drogi morskiej, szczególnie dla tych towarów, dla których szybkość obrotu zainwestowanego kapitału jest kwestią kluczową.

Wspomina Pan o transporcie z Dalekiego Wschodu do Europy. Jakie są atuty przewozów kolejowych w tej relacji?
Pilotażowe pociągi z Chin do Europy Zachodniej i Południowej, w realizacji których uczestniczyło PKP Cargo, udowodniły atrakcyjność logistyczną i cenową tego wariantu przewozu, który w niespełna 2 tygodnie powala dostarczyć przesyłki z odległych Chin do Europy Zachodniej i Południowej.
Kolejne rezerwy możliwe do wykorzystania to potencjalna wspólna aktywność w obszarach związanych z szeroko rozumianymi usługami logistycznymi i spedycyjnymi, zwłaszcza w zakresie serwisu międzynarodowych przewozów kolejowych między Rosyjską Federacją, ale także państwami Dalekiego Wschodu i Europy.

Jakie kroki podejmuje PKP Cargo, aby zwiększyć przewozy na terenie krajów WNP?
Jesteśmy w stałym kontakcie z naszymi partnerami z kolei narodowych i razem z nimi monitorujemy rynki w poszukiwaniu potencjalnych klientów, którzy skłonni byliby skorzystać z naszych usług przewozowych i spedycyjnych.
Staramy się również rozpoznawać bieżące wymagania stawiane przez rynek pod względem jakości, ceny, organizacji i terminu dostawy, przy których klienci skłonni byliby zlecić właśnie nam i naszym partnerom przewozy swoich towarów.
Podkreślam, że współpraca jest tu korzystna dla wszystkich przewoźników, bo każdy realizuje przewóz na terenie swojego kraju. PKP Cargo zaś, oprócz wykonywania usług w obrębie polskiej sieci kolejowej, świadczy je również na terenie innych państwa UE,  oparciu o posiadane certyfikaty bezpieczeństwa i umowy z tamtejszymi zarządcami infrastruktury kolejowej.