Przewoźnik towarowy rozpocznie wkrótce testy systemu kontroli wagonów z wykorzystaniem techniki RFID. Dostawcą technologii jest PKP Informatyka.
Technika identyfikacji radiowej RFID (ang. radio-frequency identification) ma wiele zastosowań. Znamy ją choćby z kart zbliżeniowych, wykorzystywanych np. do otwierania drzwi czy do „kasowania” biletów okresowych zapisanych na Warszawskiej Karcie Miejskiej. Przewoźnmicy kolejowi mogą wykorzystywać RFID do usprawnienia zarządzanie taborem i przyspieszenia formowanie pociągów.
Firmą, która zaoferowała systemy radiowej identyfikacji wagonów jest grupa kapitałowa PKP Informatyka (PKP Informatyka i KZŁ Bydgoszcz). Jej partnerem, testującym RFID w praktyce jest PKP Cargo.
PKP Informatyka proponuje wykorzystanie dwóch rodzajów urządzeń radiowej identyfikacji wagonów: mobilnych i stacjonarnych. Pierwsze znajdą zastosowanie np. na bocznicach, gdzie do wagonów będą przyczepione znaczniki radiowe. Pracownicy przewoźnika będą wyposażeni w terminalne mobilne do „sczytywania” danych ze znaczników. Następnie dane o każdym wykorzystywanym wagonie automatycznie trafią do centralnego systemu znajdującego się w centrali PKP Cargo.
Znacznik RFID. Fot. Maschinenjunge, Wikimedia.
- Dzięki połączeniu online z centralną bazą danych, operator urządzenia mobilnego uzyska dostęp do danych operacyjnych i handlowych, dotyczących „sczytywanego” wagonu, co umożliwi wykonanie właściwych czynności operacyjnych związanych z obsługą przewozu – opowiada Katarzyna Krzysztofiak, manager ds. klientów kluczowych w PKP Informatyce.
Stacjonarne urządzenia RFID to tzw. bramki, czyli urządzenia montowane wzdłuż linii kolejowych (np. na stacjach postojowych), które odczytują dane ze znaczników umieszczonych na wagonach, w momencie przejazdu pociągu.
Po testach rozwiązania, PKP Informatyka stworzy kompleksową ofertę systemu zdalnej identyfikacji wagonów, który zostanie zaoferowany wszystkim dużym przewoźnikom towarowym i pasażerskim, w kraju i za granicą.
Komentarz Katarzyny Krzysztofiak o RFID na kolei
Cały artykuł o projekcie z wykorzystaniem RFID ukazał się w ostatnim numerze Kuriera Kolejowego. Pojedyczne numery lub prenumeratę czasopisma można zamówić w sklepie internetowym.