Rosjanie przedstawili propozycję utworzenia międzynarodowego korytarza transportowego wschód-zachód, który pozwoli połączyć siecią kolejową Rosję z Japonią, obiema Koreami i Ameryką Północną.
O modernizacji linii kolejowej łączącej Rosję z Koreą Północną już pisaliśmy, tak jak pisaliśmy o planach budowy tunelu pod cieśniną Beringa, który połączyłby Azję z Ameryką, a także o bezpośrednim połączeniu Sachalinu z kontynentalną Rosją. Pomysły te jednak są coraz bliższe realizacji.
Jako pierwszy z zakładanych projektów miałaby powstać linia kolejowa o długości ok. 580 km łącząca Sachalin z nitką kolei transsyberyjskiej. Jednocześnie zostałby zbudowane połączenie kolejowe tej wyspy z Japonią. Nie jest jeszcze do końca jasne czy Sachalin z Hokkaido połączy most, czy tunel. W obu przypadkach przeprawa miałaby ok. 40-45 km długości.
Druga faza obejmuje powstanie linii kolejowej łączącej Rosję z Koreą Południową, przez terytorium Korei Północnej. Ostatnia inwestycja to połączenie dwóch sieci kolejowych – rosyjskiej i amerykańskiej tunelem wydrążonym pod cieśniną Beringa.
Realizacja tych śmiałych planów zapewniłaby szybkie i wygodne połączenia kolejowe Azji z Ameryką. Ładunki dostarczane tymi drogami mogłyby być dostarczane szybciej średnio o 10-15 dni niż w przypadku tradycyjnych szlaków morskich.
Prace budowlane nad tymi projektami mają potrwać ok. 10-12 lat.