Stowarzyszenie Zielone Mazowsze (dalej: ZM) chwali się na swojej stronie internetowej, że PKP PLK zastosowały się do postulatów stowarzyszenia i zaczęły dbać o estetykę modernizowanych przystanków kolejowych.
ZM twierdzi, że zostało poinformowane przez Aleksandra Wołowca, członka zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych, o wprowadzeniu zmian w dokumentach przetargowych dla wykonania prac projektowych dla linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew.
Lista zmian:
- W pkt. 8.2.1. Personel i wymagania – dodano koordynatora z branży architektury;
- W pkt. 10.3.4 i 10.9.5 - zgodnie z sugestią ZM zostanie zamieszczony zapis: Zamawiający wymaga, aby projektowane budowle wraz z wyposażeniem cechowała dopracowana architektura i wzornictwo z zastosowaniem współczesnych form i trwałych materiałów o podwyższonym standardzie: szkła, aluminium, drewna, drewna klejonego, stali nierdzewnej, okładzin ceramicznych, blach perforowanych, blach cynkowych lub tytanowych.
- W PFU w pkt. 3.6. System telewizji użytkowej - zostanie skorygowany zapis: W celu obserwacji i rejestracji zdarzeń na przejazdach kolejowych kategorii A i B i przystankach osobowych należy stosować systemy telewizji użytkowej TVu.
Zapisy te będą też wprowadzone do przetargu na odcinek Czyżew – Białystok.
ZM informuje, że analogicznych zapisów nie wprowadzono do przetargu na linię Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, argumentując, że zapisy o konieczności zachowania istniejącej architektury i ochrona konserwatora zabytków będą wystarczające.
ZM twierdzi, że zapisy w postępowaniu przetargowym wprowadzono po apelu stowarzyszenia do prezesa PKP PLK. Stowarzyszenie sugeruje też, że być może wpływ miało zaangażowanie w postulat podsekretarza stanu w resorcie transportu, Andrzeja Massela.