Nowy most na Rabie

Nowy most na Rabie

24 maja 2013 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Sukcesem zakończyło się nasuwanie konstrukcji mostu kolejowego na rzece Rabie koło Bochni (woj. małopolskie).

Fot. Grzegorz Rybczyk

Prace przy nasuwaniu konstrukcji stalowej na most na Rabie rozpoczęły się dwa tygodnie temu. Polegały one na spawaniu i montażu przęsła mostu.

Ostatni etap nasuwania konstrukcji mostu kolejowego na rzece rozpoczął się w poniedziałek, 20 maja. Stalowa konstrukcja mostu była nasuwana z prędkością dwóch metrów na godzinę przy pomocy siłowników hydraulicznych, które etapami popychały konstrukcję w kierunku przyczółka na brzegu rzeki od strony Bochni. Prace zostały ukończone we wtorek, 21 maja, w godzinach popołudniowych. W trakcie prac na drugiej linii był prowadzony ruch pociągów z ograniczeniem prędkości do 30 km/h.

Teraz na nasuniętych przęsłach zostanie wykonane koryto balastowe. Po jego zaizolowaniu będzie wysypany weń tłuczeń i układany tor. Można się spodziewać, że pod koniec sierpnia zostaną wpuszczone tam firmy torowe. Na początku września odbędzie się próbne obciążenie mostu. Ruch pociągów po tym torze może zostać wznowiony z początkiem 2014 roku.

Most na Rabie koło Bochni to jeden z trzech największych mostów kolejowych – po moście na  Dunajcu i Wisłoce – przebudowywanych w ramach modernizacji linii kolejowej Kraków – Rzeszów. Jest to zarazem jedna z największych, jak i najbardziej skomplikowanych inwestycji. Świadczą o tym liczby: całkowita waga konstrukcji to 250 ton (50 ton na każde przęsło), a całkowita długość obiektu to 131,5 m.